Plotseling hebben we zomaar 100 miljard euro om problemen aan te pakken

7 juli 2020

In ons parlement werd dagenlang gedebatteerd over bezuinigingen op bijvoorbeeld kortingen op de Wajong of Jeugdzorg van 100 miljoen euro. Gemeenten gingen bijna failliet door overschrijdingen in budgetten in de WMO of Jeugdzorg.

En door de coronapandemie is er ineens wel heel veel geld beschikbaar. Gelukkig maar zou je kunnen opmerken, door de getroffen maatregelen wordt een enorme toename van de werkloosheid voorkomen, en gaan minder bedrijven failliet.

Maar komt het geld wel op de juiste plaats terecht? Je kunt denken aan de bedrijven van de miljardairs John de Mol of Hema van Marcel Boekhoven. Hun vermogen zou voldoende zijn om de crises zelf te bekostigen.
Booking.com keerde vorig jaar meer dan een miljard euro aan dividend uit aan haar aandeelhouders maar doet wel een beroep op de regeling om mensen aan het werk te kunnen houden. Dat geldt voor veel andere grote bedrijven die miljarden aan winsten in de vorm van dividend of bonussen uitdelen maar ook voor bedrijven die geen cent winstbelasting betalen in ons land zoals Shell. Bedrijven die geen winstbelasting betalen vanwege een z.g. ruling, dat is een afspraak met de minister van financiën over bijvoorbeeld toe te passen aftrekposten of winstbestanddelen die buiten de belastingheffing blijven. En dan zijn er nog de ondernemingen die gebruik maken van de belastingparadijzen via de brievenbusfirma’s op de zuid-as in Amsterdam.
Een voorbeeld van de laatst genoemde categorie is het grootste kinderopvangbedrijf van Nederland, KidsFoundation die door de Canadese eigenaar fiscaal is ondergebracht op de Kaaimaneilanden. En de mensen met kleine baantjes krijgen tot nu toe niets.

Er zijn voor de PvdA dus voldoende zere plekken om de vinger op te leggen en te streven naar verandering van de losgezongen wetgeving op het gebied van de fiscale wetgeving richting grote ondernemingen.

De 100 miljard euro zal ooit een keer terug moeten komen. De financiële crises van 2008 is in feite betaald door de looninkomens. Met name de lage- en middeninkomens zijn in geen jaren in koopkracht vooruitgegaan.

Dit zal nu anders moeten. Het zal nu moeten terugkomen via een hogere winstbelasting, vermogensrendementsheffing en erfbelasting. En dan met name de grote vermogens die bij iedere crises welvaren. Ook nu zullen er weer mensen met grote vermogens failliete bedrijven voor een habbekrats in handen krijgen. Wanneer we nu niets doen heeft binnenkort de 1% rijksten in de wereld 99% van het wereldvermogen in haar bezit.

Werk aan de winkel!

Willemsoord, 8-6-2020