Blik op duurzaamheid

28 maart 2024

Steenwijkerland wil flesjes en blikjes uit afval redden

Op kleine plastic flesjes en blikjes zit tegenwoordig statiegeld. En toch worden ze nog vaak in openbare prullenbakken teruggevonden. Gemeenteraadsleden dienden een motie in: ‘statiegeld is geen afval’. En vroegen aan de gemeente Steenwijkerland: wat kunnen we doen om te voorkomen dat blikjes en flesjes bij het afval terecht komen? Vandaag zijn in Steenwijk daarom als proef ‘doneerringen’ geplaatst en in gebruik genomen. Een speciale plek bij de openbare afvalbak voor flesjes en blikjes. Raadslid Roland Logtmeijer (PvdA) en wethouder Marcel Scheringa deden de eerste test.

Doneer flesjes of blikjes

De naam zegt het al, in een doneerring kunnen inwoners flesjes en blikjes doneren. Er is altijd wel iemand die de moeite wil nemen om het statiegeld te verzilveren bij een supermarkt. Wethouder Scheringa: ‘Ik vind het een goed idee om dit uit te proberen, omdat het zonde is dat flesjes en blikjes in de afvalcontainer verdwijnen. Dit is een charmante actie, maar eigenlijk is het nog beter als inwoners zelf hun blikjes en flesjes inleveren bij een inleverapparaat. Afval bestaat voor een groot deel uit waardevolle grondstoffen die gerecycled kunnen worden. Daarom is het belangrijk om ons afval en grondstoffen goed te scheiden.’ De eerste doneerringen worden opgehangen in Steenwijk. Ze hangen op plekken waar veel mensen komen, zoals bij het treinstation.