Eenheid in onderwijs

2 april 2024

De gemeenteraad heeft ingestemd met de realisatie van een unilocatie voor het voortgezet onderwijs in Steenwijkerland. Tijdens de Perspectiefnota 2024-2028 of uiterlijk bij de Programmabegroting 2025-2028 komt het college van B&W met een definitief voorstel voor de volledige financiële afweging.

Alleen CPB ging niet mee met het voorstel. Zijn weerstand had Gidion Hoorn vorige week tijdens de politieke markt al geuit. „Wij willen financiële zekerheid. Daarom kan de unilocatie beter worden opgeknipt in delen”, aldus Hoorn.

Sleuteloplossing

Het standpunt dat hij innam kwam hem op veel kritiek van overige raadsfracties te staan. „U blijft maar slingeren en glibberen”, omschreef Steven Bunt van de PvdA de bijdrage van zijn CPB-collega.

Diezelfde Bunt kwam met een sleuteloplossing om het raadsvoorstel tot een goed einde te brengen. VVD en BGL, die financiële voorzichtigheid toonden, stelden voor om het voorbereidingskrediet van 800.000 euro, waarmee het college aan de slag zou kunnen, uit het voorstel te halen en deze pas bij de Perspectiefnota (PPN) te bespreken. Mans Loman (VVD): „We willen koers houden om te komen tot een unilocatie, maar hoe we die gaan betalen, is niet duidelijk. Hopelijk vallen bij de PPN alle puzzelstukjes op z’n plek.”

Tactische zet

Andere fracties en ook de PvdA waren daar vanwege mogelijke vertraging aanvankelijk niet voor, maar door van VVD en BGL boter bij de vis te vragen bij beslissingen die bij de PPN vallen, werd de tactische zet van PvdA om alsnog vóór het amendement te stemmen, gevolgd door CDA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks en zo aan een meerderheid geholpen.

Wethouder Trijn Jongman begreep de terughoudendheid. „Ik kan me hierin vinden, mits u mij toestaat intern verdere stappen te ondernemen en dat als we bij de Perspectiefnota positief beslissen over voorbereidingskrediet en investeringen we dan alleen maar op de knop hoeven te drukken om aan de slag te gaan”, zei Jongman.

Het plan is om de schoolgebouwen van RSG Tromp Meesters aan de Lijsterbesstraat, SG Eekeringe aan de Oostwijkstraat en Tromp Meesters aan de Stationsstraat bijeen te brengen op een unilocatie aan de Lijsterbesstraat. De unilocatie wordt bijna energieneutraal (BENG) gebouwd, om vervolgens klaar te stomen voor energieneutraal (ENG). Dankzij een aangenomen amendement van CDA, D66 en Veur Elkaar moet het college blijven zoeken naar mogelijkheden en (externe) middelen om minimaal een energieneutraal en gasloos gebouw neer te zetten en circulaire bouw na te streven.

Voorbeeldfunctie

Stephanie Geurtz (GroenLinks) vond dat het college die lat al hoger had moeten leggen. „We moeten een voorbeeld zijn voor onze inwoners”, aldus Geurtz. „De discussie over circulair of niet-circulair of klimaatneutraal of niet-klimaatneutraal zouden we nooit meer moeten voeren.”

Clazinus Netjes (CDA) pleitte met hart en ziel om een alternatieve manier van financiering te onderzoeken, maar hij kreeg dat in zijn laatste raadsvergadering, waarin hij na 25 jaar afscheid nam, niet voor elkaar. Volgens hem kan de school een hoger bedrag tegen een langere termijn lenen dan de gemeente. De investering van 42 miljoen euro kan dan op de balans van de school komen.

De wethouder was bereid dit te onderzoeken, maar Netjes kreeg BGL, CPB, ChristenUnie en D66 niet mee waardoor het amendement werd verworpen.

Bron: Steenwijker Courant – Joyce Smits