Door op 9 maart 2014

Wijkverpleegkundige terug in de buurt

De wijkverpleegkundige keert terug in de buurt. Staatssecretaris Martin van Rijn van de PvdA maakte dit bekend. Wijkverpleegkundigen krijgen net als de huisarts een centrale plek in de buurt. Dit staat in een concept-wetsvoorstel dat de staatssecretaris van Volksgezondheid vorige week naar de Tweede Kamer stuurde. Dit biedt veel kansen voor Steenwijkerland. Met de wijkverpleegkundigen kunnen we de zorg straks dichtbij de mensen opzetten. De mensen kunnen dan beter in hun eigen, vertrouwde thuisomgeving geholpen worden. De wijkverpleegkundige krijgt volgens de wet de ruimte om de zorg af te stemmen met andere professionals en ook ruimte om te bepalen welke zorg zij leveren aan mensen in hun buurt. Deze zorg komt in het basispakket van de ziektekostenverzekering. Er zijn de afgelopen jaren in het land meerdere experimenten uitgevoerd. Daar kunnen we veel van leren. De wijkverpleegkundige is de ideale schakel tussen huisarts, woningcorporatie, buurtzorg, politie, maatschappelijk werk etc. Ze moet ook een spil worden in de sociale wijkteams die we willen opzetten. Het werkt: een wijkverpleegkundige zorgt voor bijna 2 extra gezonde levensjaren voor haar cliënten. Daar doen we het alleen al voor. Bovendien blijkt ze zo haar eigen kosten nog eens terug te verdienen. Een voorbeeld van hoe dat werkt: van een verzorgster kreeg ik te horen over een ouder stel waarvan de soms wat verwarde man ’s nachts aan het dolen raakte in huis. Dat leidde tot slapeloosheid voor beiden en tot de nodige spanningen. Het liep zo op dat de artsen adviseerden de man op te laten nemen. De wijkverpleegkundige wist echter een praktischer oplossing: ze liet een lichtspoor over de vloer aanbrengen tussen het bed en het toilet. De man kon zo de weg terug naar zijn bed vinden en kon zo nog bijna een jaar thuis blijven wonen. De kosten van het lichtspoor waren € 75,-, de kosten voor opname waren tenminste € 24.000,- per jaar geweest. We zullen vanwege de kortingen van het rijk ook in Steenwijkerland minder te besteden krijgen voor de zorg. Dat moeten we heel zorgvuldig aanpakken, maar met maatwerk en slimme oplossingen kan dat lukken. We kunnen er niet voor weglopen, goede zorg in de buurt moeten we voorrang geven. De wijkverpleegkundige krijgt daarbij een belangrijke rol. Ik hoop dat de andere partijen daarin met ons meegaan.

Luc Greven