Reflectie Programmabegroting 2024-2027 Steenwijkerland

7 november 2023

In reflectie op de begroting vroeg Steven Bunt namens de fractie van de PvdA aandacht voor voldoende betaalbare en sociale woningen en de realisatie van de de unilokatie voor Voortgezet Onderwijs. Ook vroeg de fractie om te onderzoeken of we de sportvelden in Steenwijk zouden kunnen verplaatsen, om betere, multifunctionele voorziening elders te realiseren en woningbouw op de huidige plek te kunnen maken. De wethouder heeft dit onderzoek toegezegd. Jannes Mulder vroeg namens de fractie aandacht voor veilig uitgaan en preventieve acties gericht op drugsgebruik onder jongeren. Hier onder volgt de hele bijdrage;

Voorzitter,

De fractie van de Partij van de Arbeid wil deze reflectie beginnen met het geven van een compliment aan het college van B&W. Of eigenlijk drie complimenten;

Allereerst willen wij het college complimenteren met deze ambitieuze programmabegroting, waarin het college het lef heeft om een tekort begroting te laten zien voor 2026 en 2027. U doet dat omdat u het signaal wilt afgeven dat het Rijk het gat dat zij laat ontstaan nog altijd dient te compenseren. U baalt daarvan, en dat snappen wij, maar wij steunen dat signaal hartgrondig. Na jaren van het decentraliseren van taken naar gemeenten, soms ook gepaard gaand met bezuinigingen is de afgrond waar het Rijk gemeenten mee nu confronteert vanaf 2026 wat ons betreft ronduit een vorm van onbehoorlijk bestuur. Wij rekenen erop dat een nieuwe regering dit gat gaat repareren.

Ten tweede complimenteren wij het college met de start die zij in deze begroting heeft gemaakt met de ambitie om brede welvaart te realiseren ook zichtbaar te maken. U maakt expliciet dat u wilt streven naar een duurzame inclusieve samenleving, waarbij voldoende inkomen, een woning, gelijke kansen, goed onderwijs en een fijne woonomgeving van belang zijn. Het kon zo uit het verkiezingsprogramma van een roodgroene partij komen! U beloofde het tijdens de bespreking van PPN al en dat zien we nu ook terug. U schetst hoe u hiermee verder wilt en wij willen graag meedenken hoe de brede welvaart er in Steenwijkerland uit moet zien. Want er moeten ook nog wel een aantal kritische keuzes gemaakt worden. Hoe ziet die balans tussen ecologie, leefbaarheid en economie er in onze gemeente dan uit? In de technische beantwoording schrijft u dat u vooral partijen wilt ondersteunen bij het realiseren van hún plan maar het is wat ons betreft wel zo dat een visie wat voor gemeente we willen zijn, welke keuzes we daarbij maken een democratisch proces moet zijn waarin het gemeentebestuur een sturende rol heeft. Dat zien wij graag terug in een omgevingsvisie, in een woonvisie op Steenwijk en in de uitwerking van het bestuursprogramma Vitaal Platteland. Samenhang, visie en sturing op basis van democratisch legitieme keuzes. Ook de rol van de Stichting Weerribben-Wieden moet wat ons betreft daarbij op tafel komen. Welke rol heeft zij nu precies in de te maken keuzes voor de toekomst in ons gebied? Goed dat partijen samen optrekken, maar welke rol heeft u als gemeentebestuurder daar nu aan tafel? Hoe zijn de verhoudingen geregeld? En wie beslist? Graag een reflectie daarop van de verantwoordelijk wethouder.

Ten derde complimenteren wij het college met de inspanningen die gepleegd worden om ondanks de ingewikkelde omstandigheden vaart te maken met woningbouw. Het gaat ons niet snel genoeg, maar we weten dat u dat met ons eens bent. We balen van de PFAS situatie bij BETAP-CRILUX. En we maken ons ernstig zorgen over het aandeel sociale huur en sociale koop in onze totale voorraad. Die blijft achter. Maar we zien wel de inspanningen van de verantwoordelijk wethouder. De stappen die gezet worden, ook al zijn ze in aantal niet altijd groot, worden gemaakt. Zie bijvoorbeeld het recente aangenomen voorstel voor sociale huurwoningen in Tuk. Wel willen we de aandacht van het college vragen voor de plekken voor woonwagenbewoners in Steenwijkerland. In de beantwoording van onze technische vragen geeft u aan dat u visie wilt maken op ‘de koers die de gemeente Steenwijkerland wil varen voor de doelgroep woonwagenbewoners’. Wij gaan ervan uit dat een plek voor woonwagen bewoners uit Steenwijkerland die in een woonwagen willen wonen daarbij het uitgangspunt is en niet ter discussie staat. Graag een reflectie daarop van de verantwoordelijk wethouder.

Voorzitter, we kijken uit naar de visie op Steenwijk en specifiek als het gaat om wonen. We zouden graag zoveel als mogelijk inbreiding van nieuwe woningen zien. De vraag is of het college in het onderzoek naar bouwlocaties voor wonen ook over het scenario nadenkt over het verplaatsen van de sportvelden van de huidige locatie naar een andere locatie rondom de stad zodat daar een forse inbreidingsmogelijkheid ontstaat voor een nieuwe woonwijk. Het verplaatsen van sportvelden brengt daarnaast ook de mogelijkheid met zich mee voor de sportverenigingen om het aantal trainings- en wedstrijdvelden beter af te stemmen op de huidige gebruiksvraag en daarin ook meer samenwerkingsmogelijkheden te zoeken onderling. Daarnaast zien wij ook nog mogelijkheden om op een nieuwe sportlocatie ook meer multifunctioneel samen te werken bijvoorbeeld met het voortgezet onderwijs. Voorzitter de vraag is aan het college of deze optie meegenomen wordt of kan worden in het onderzoek naar bouwlocaties in Steenwijk. Graag een reactie van het college.

Voorzitter, klimaatverandering raakt ons allemaal. We zijn blij te zien dat ‘het goede voorbeeld geven’ nu echt van de grond komt bijvoorbeeld door de realisatie van de Zonne-carport bij de Waterwyck in Steenwijk. We willen graag weten of het college al een tipje van de sluier kan oplichten als het gaat om de grootschalige opwek van energie door wind en zonne-energie. We hebben daar nog stappen te zetten als gemeente en de urgentie van het vraagstuk is groot. Is er al meer duidelijk over de koers die het college voorstaat op dit punt?

Goede onderwijsvoorzieningen horen bij een leefbare, inclusieve gemeente. Goede huisvesting is ook één van de ambities van dit college. We willen in deze reflectie opnieuw een oproep doen om vaart te maken met de plannen voor een unilocatie voor Voortgezet Onderwijs. We realiseren ons terdege de huidige financiële omstandigheden en de kosten die gemoeid zijn met het project, maar we zijn er als PvdA van overtuigd dat een het investeren in een unilocatie van wezenlijk belang is voor de toekomst van onze gemeente. Op dit moment krijgen leerlingen in het praktijkonderwijs aan de Stationsstraat in de winter soms les met hun jas aan vanwege de erbarmelijke staat van het gebouw.  Het is de ambitie dat Steenwijk gaat groeien, 1700 woningen erbij, bij zulke ambities hoort wat ons betreft ook een goede en inclusieve voorziening voor voortgezet onderwijs. We kijken uit naar de adviesnota en raadsvoorstel op dit punt in de komende maanden.

Met het museum in Steenwijk gaan we weer een nieuwe fase in. We steunen het college in de gemaakte keuze om de bibliotheek te betrekken in de plannen voor de inrichting van het museum. Dit is een slimme combinatie, omdat de twee voorzieningen elkaar mogelijk kunnen ondersteunen, de aanwezigheid van de bibliotheek aan de Markt een enorme plus kan zijn voor de binnenstad en voor laagdrempelige kennismaking met kunst, cultuur en educatie kan zorgen. Wel verdienen de vele vrijwilligers achter de musea en kunst- en cultuur organisaties eindelijk duidelijkheid dus we spreken wel de hoop uit dat dit de beslissende fase gaat worden voor museum en bibliotheek.

De situatie die is ontstaan in ons land als het gaat om de opvang van vluchtelingen is schrijnend. Het is een gepolariseerde discussie geworden. We willen de algemene oproep doen om als gemeente onze bijdrage te leveren aan de oplossing van deze problematiek en vooral te zoeken naar realistische en empathische oplossingen, in samenspraak met onze inwoners.

Voorzitter, we willen de ambtenaren die hun aandeel geleverd hebben aan deze begroting complimenteren voor hun werk en danken voor de snelle en adequate beantwoording van onze vragen.

Tot slot voorzitter, dienen wij een drietal moties in.

1 Motie Overzicht subsidies op website

2 Motie Statiegeld