13 juni 2015

Nieuwe kansen voor kleine scholen

Ieder kind zou op de eigen fiets naar de basisschool moeten kunnen. Onderwijs moet goed én dichtbij zijn. In veel dorpen is de school het kloppend hart. Er is grote betrokkenheid van ouders, dorpsbewoners en kinderen voelen zich er op hun gemak. Daarom is het ook goed nieuws dat er nu een oplossing is die kleine dorpsscholen voor sluiting kan behoeden.

Jan Schuurman Hess zet zich al maandenlang in om een oplossing te vinden voor de dreigende sluiting van de laatste schooltjes in een dorp. Daarnaast wil hij dat de school in zijn eigen woonplaats Kats weer heropend wordt. Na een niet aflatende strijd heeft hij goed nieuws gekregen. Mede door aandringen vanuit de PvdA die zijn initiatief steunt, heeft de staatssecretaris besloten dat de ‘Verenigde Zelfstandige Dorpsscholen’ het bestuur kunnen gaan vormen van verschillende kleine dorpsschooltjes, waardoor deze open kunnen blijven. Door steun van ouders en dorpsbewoners wordt geld bespaard op bijvoorbeeld de gebouwkosten. Dit geld wordt gebruikt om de onderwijskwaliteit op de scholen op peil te houden.