Het punt van Bunt

Door Steven Bunt op 15 juli 2020

Beste partijgenoten,

Steeds meer maatregelen die verband houden met het Coronavirus worden versoepeld. Dat is fijn, want dat betekent dat we elkaar weer kunnen zijn (zij het op 1,5 meter afstand), en dat we sociale activiteiten weer kunnen gaan oppakken. De impact van de maatregelen is groot geweest op het dagelijks leven, of is dat nog steeds. In de afgelopen periode hebben wij het college vragen gesteld over de MFC’s, verenigingen of andere maatschappelijke organisaties die bijdragen aan onze sociale structuren, hoe zij ervoor gaat zorgen dat deze overeind blijven na een periode zonder inkomsten. Inmiddels is aangekondigd dat er een vitaliteitsfonds van 500.000 euro komt om in noodsituaties financiële ondersteuning te bieden. Wij ondersteunen dit idee en maken het vanavond (30 juni) met een motie mogelijk om hier per direct op te kunnen handelen.

Het college presenteerde het Hernieuwd Perspectief: een terugblik op wat er in twee jaar tijd gerealiseerd is en een vooruitblik op de keuzes die ons staan te wachten. Elders in deze Koppelinks vindt u onze beschouwing op dit perspectief die ik vorige week (23 juni) in de politieke markt kenbaar heb gemaakt. We complimenteren het college voor wat er allemaal gerealiseerd is maar hebben ook opgeroepen om haast te maken met de uitvoering van de vele plannen die er zijn gemaakt. We staan voor financieel moeilijk tijden in de gemeente, die voor een groot deel afkomstig zijn uit het sociaal domein. Er ligt een grote opgave om de kosten te beheersen. Wij volgen de stappen van onze wethouder kritisch en zullen bij de behandeling van de meerjarenbegroting in het najaar keuzes moeten gaan maken. We zijn overigens niet de enige gemeente: dit speelt landelijk. Via partijlijnen doen we ook de oproep aan het Rijk, dat er actie moeten komen ten aanzien van de financieel benarde situatie van veel gemeenten.

Een belangrijk onderwerp wat afgelopen weken speelde was een voorstel voor een begrotingswijziging ten aanzien Sociaal Werk de Kop. Het vorige college heeft na een aanbestedingstraject een contract gesloten met de Tinten groep/Sociaal Werk de Kop voor 2,2 miljoen. Het vorige college heeft de vorige raad destijds gevraagd om budget vrij te maken in vorm van 1,7 miljoen structureel en 5 ton incidenteel geld. Omdat Sociaal Werk de Kop goed werk levert en zij belangrijk werk levert in het voorliggend veld, stelde onze wethouder Trijn voor om de omissie van het vorige college te corrigeren en het geld voor Sociaal Werk de Kop structureel in de begroting op te nemen (wat van de accountant ook moest). Wij stemden hier uiteraard mee in. De oppositie vond het nodig om dit voorstel allerlei kanten op uit te leggen, behalve de werkelijke. U heeft dat wellicht gelezen in de krant. Uiteindelijk heeft de raad ingestemd met het voorstel van onze wethouder.

Vanavond (30 juni) is de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. De PvdA brengt een aantal moties in, over een onderzoek naar een unilokatie voor het voortgezet onderwijs in Steenwijk, over een oproep aan het rijk om de verhuurdersheffing af te schaffen en om bij het innen van achterstallige gemeentelijke belastingen rekening te houden met het besteedbaar inkomen, om mensen niet nog verder de schulden in te helpen. Daarna hebben we reces.

Ik wens u een voorspoedige zomer toe.

Steven Bunt

PS Nog een persoonlijke noot;

Op 9 september a.s. verdedig ik mijn proefschrift ‘Frailty among older adults: exploring the social dimension’ aan de Rijksuniversiteit Groningen. Onderstaand vindt u een hele korte samenvatting van het onderzoek waar ik sinds 2014 mee bezig ben geweest. U kunt, wanneer u daarin geïnteresseerd bent, mijn verdediging op 9 september om 12:45 live volgen via de volgende link: www.rug.nl/digitalphd

Samenvatting proefschrift ‘Frailty among older adults: exploring the social dimension’

Doordat steeds meer mensen ouder worden, neemt ook de kans op kwetsbaarheid toe. Uit dit proefschrift blijkt dat kwetsbaarheid van ouderen meer omvat dan alleen het fysieke domein, dat er vaak (ook) problemen in het psychische, sociale en het cognitieve domein bestaan, en dat deze problemen in de verschillende domeinen vaak naast elkaar bestaan.

Een belangrijk resultaat van dit proefschrift is een nieuwe definitie van sociale kwetsbaarheid, met een stevige basis in de bestaande wetenschappelijke literatuur, die gestructureerd is aan de hand van het concept van sociale behoeften uit de Sociale Productie Functie theorie. Deze vanuit de theorie ontwikkelde definitie van sociale kwetsbaarheid is vervolgens gevalideerd in een kwalitatief onderzoek onder thuiswonende ouderen en ouderen in een woonzorgcentrum. Uit deze ervaringen bleek dat voor sommige ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen in de gemeenschap ook kan leiden tot

Tot slot resulteert dit proefschrift in twee meetinstrumenten om cognitieve en sociale kwetsbaarheid in kaart te brengen. Deze meetinstrumenten zijn cross-cultureel aangepast voor de Nederlandse context en gevalideerd. Zij kunnen door professionals uit de gezondheidszorg of het sociaal domein gebruikt worden om beter inzicht te verkrijgen in de cognitieve en sociale domeinen van kwetsbaarheid van ouderen.

Steven Bunt

Ik ben getrouwd met Frank en we hebben 2 kinderen met Gabriëlla en Marianne. We wonen in Giethoorn. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en socioloog, gepromoveerd op sociale kwetsbaarheid van ouderen, en werk als docent-onderzoeker aan de Hanzehogeschool.

Meer over Steven Bunt