In gelul kun je niet wonen!

4 maart 2018

Zaterdag bezocht Trijn Jongman een aantal bewoners van de Kanaalstraat in Steenwijk. Na een krantenartikel van deze week waar de huurders -vereniging aan de bel heeft getrokken wil de PvdA ook zelf polshoogte nemen. De bezochte woningen zien er niet best uit: in gelul kun je niet wonen, maar in tochtige, slechte woningen kun je ook niet wonen.

Trijn Jongman: “En het is schrikken. Niet van de mensen. De meest vriendelijke mensen hebben mij ontvangen. Ook is het overal schoon en goed verzorgd. Maar schijn bedriegt. De bewoners doen hun stinkende best om leuk en gezellig te wonen. Maar het tocht! Er is schimmel, er zijn lekkages, kozijnen die verrot zijn! Iedere bewoner had zich een paar keer gemeld bij de woningcorporatie, maar steevast was het antwoord : nu niet , want er komt renovatie. Dit hebben ze al zes jaar gehoord. De woningen zijn knus en de mensen willen er niet weg. Toch mogen deze bewoners wel waar voor hun geld eisen. Het is net of je 50 jaar terug gaat in de tijd. Een WC met stortbak en een koord van meer dan 30 jaar oud, een douche waar je tegen de wasbak aan staat. Zomaar een greep van de dingen die ik vandaag heb gezien.”

En: “Het zijn kleine woningen. De kamer is 5 bij 3.5 meter en daarnaast een kleine keuken. Op mijn vraag wat voor huur ze betalen schrik je je rot en ook van de lasten voor gas en elektra:

Huur      Elektra en gas

Hoekwoning 2006         333            200

Tussenwoning 2008      501            129

Hoekwoning 2011           589           176

Tussenwoning 2012       608           117

De PvdA wil dat er reële huurprijzen worden gevraagd voor goede woningen en dat deze ongezonde woningen snel gerenoveerd worden.”