Unilokatie voor Voortgezet Onderwijs in Steenwijk gaat er komen

21 april 2021

Hiermee gaan we segregatie en stigmatisering in onze samenleving tegen!

De raad van Steenwijkerland heeft vanavond tegen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders gestemd om de scholen voor voortgezet onderwijs op twee locaties in Steenwijk te huisvesten (Lijsterbesstraat en Oostwijkstraat). Zij geeft daarmee gehoor aan de wens van de stichting voor voortgezet onderwijs om één brede inclusieve school te huisvesten op één locatie aan de Lijsterbesstraat: een unilokatie. Met één school op één plek kunnen alle kinderen, ongeacht de leerroute die ze volgen, naar dezelfde school. Hiermee gaan we segregatie en stigmatisering in onze samenleving tegen, en leren kinderen al in een vroeg stadium om samen met elkaar op te groeien, ongeacht onderwijsniveau.

De PvdA heeft zich, samen met CDA en D66, al een tijd hard gemaakt voor een unilokatie. Tot twee keer toe heeft de PvdA een motie geïnitieerd om het unilokatie-scenario serieus te onderzoeken, die steeds met een meerderheid in de raad zijn aangenomen. Tot vanavond bleef een meerderheid van het college echter vasthouden aan een twee-locatiemodel (met uitzondering van onze PvdA onderwijswethouder Trijn Jongman). In de afgelopen weken werd het de inwoners rond de Oostwijkstraat helder welke plannen het college had voor uitbreiding van het gebouw van de Eekeringe, en hebben zij massaal laten weten dit niet te zien zitten in verband met verkeersdrukte en verwachte overlast.

Na de politieke markt op 13 april, toen de meerderheid nog voor twee locaties was, zijn ook BuitenGewoon Leefbaar, VVD, ChristenUnie en de CPB gelukkig van mening veranderd, namelijk dat een Unilokatie aan de Lijsterbesstraat de beste oplossing is voor het voortgezet onderwijs in Steenwijk. Alleen willen zij dit pas over een termijn van circa 10 jaar doen, terwijl de PvdA voorstander is van een vlotte realisatie van de unilokatie die waarschijnlijk ook nog financieel gunstiger is. Daar blijft de PvdA zich voor inzetten.