Steenwijkerland, toegankelijk voor iedereen

13 november 2018

Tijdens de begrotingsvergadering van 13 november 2018 roept de PvdA in samenwerking met de CDA, GroenLinks en D66 het college door middel van een motie op in 2019 met een plan te komen om de openbare ruimte en gebouwen in onze gemeente toegankelijk te maken voor alle inwoners. De motie is met 27 stemmen voor unaniem aangenomen door de raad.

De raad van mening dat:
– Mensen die uitgedaagd zijn met lichamelijk en geestelijk onvermogen mee moeten kunnen doen in onze samenleving
– We te maken hebben met een snel groter wordende groep oudere inwoners, die hierdoor worden beperkt in hun bewegingsvrijheid
– De Tweede Kamer eind januari 2016 heeft besloten het VN-verdrag van Rechten van Mensen met een Beperking te ratificeren.
-Het goede nieuws is dat we in Nederland een stuk verder gaan dan dit verdrag vraagt.
– In Nederland toegankelijkheid de (wettelijke) norm is, ontoegankelijkheid is de uitzondering

Overwegende dat:
– er van ondernemers wordt verwacht dat zij hun winkels en horeca gelegenheden toegankelijk maken voor deze groepen mensen
– wij als gemeente niet daarin achter mogen blijven en het goede voorbeeld moeten geven
– de binnensteden in onze gemeente niet voldoende zijn aangepast voor deze mensen en ze dus niet toegankelijk genoeg zijn

Roept het college op:
– in de eerste helft van 2019 een onderzoek te (laten) doen naar de toegankelijkheid van de openbare ruimte en openbare gebouwen in onze gemeente.
– in overleg te gaan met de belanghebbenden over hoe onze gemeente toegangsvriendelijker kan worden gemaakt.
– te beginnen met centra van Oldemarkt, Vollenhove en Steenwijk.
in navolging op dit onderzoek in 2019 met plannen te komen om de grote kernen toegankelijker te maken voor alle inwoners, dus ook zij met een uitdaging.
– deze plannen vervolgens door te trekken naar alle kernen binnen Steenwijkerland.
– mogelijkheden te onderzoeken om ondernemers in Steenwijkerland te stimuleren dit voorbeeld te volgen.

Namens de PvdA,

Mathinus Wolters