Rol en positie NWG in uitvoering participatietaken

Door Steven Bunt op 22 september 2021

Iedereen verdient goed, betekenisvol werk en een rechtvaardig inkomen. Werk is meer dan alleen een inkomen. Werk is de sleutel tot bestaanszekerheid, waardering, respect en tot deelname aan de samenleving. Ook als het hebben van een baan niet lukt, moeten we  zorgen dat mensen op een andere manier volwaardig mee kunnen doen. Voor iedereen in onze samenleving geldt meedoen naar vermogen op een manier die het beste bij hen past. Wat ons betreft moeten we ons maximaal inspannen om dat te bereiken. Stelde Steven Bunt namens de fractie tijdens de politieke markt van 21 september.

U vraagt de instemming van de raad met de keuze voor scenario 3 waarbij de NWG fungeert als sociale onderneming en participatiebedrijf voor de komende 6 jaar. De fractie van de PvdA deelt uw opvatting dat we hiermee voor het meest complete scenario kiezen om zoveel mogelijk mensen naar vermogen te kunnen laten meedoen op de arbeidsmarkt. Dit scenario vraagt om een grotere investering in de meerjarenbegroting, van 330.000 euro in 2022 oplopend naar 626.000 euro 2025. De fractie van de PvdA vindt die investering primair een juiste investering omdat deze bijdraagt aan het welbevinden van onze inwoners, zoals zonet aangegeven: doordat de waarde van werk van positieve betekenis is op het leven van mensen. Dat gezegd hebbende is het óók financieel een verstandige investering doordat op verschillende beleidsterreinen ook positieve financiële effecten bereikt zullen worden. Door werk, door meedoen, werk je ook aan preventie van problemen op allerlei andere gebieden in het leven, waardoor er minder hulp en ondersteuning nodig is.

Waar het op aan zal komen is de uitvoering. De Noordwestgroep zal zich verder door moeten ontwikkelen van sociaal werkbedrijf naar sociale onderneming en participatiebedrijf. (Of is het arbeidsontwikkelbedrijf? Er worden nog verschillende termen gebezigd). De NWG krijgt te maken met andere doelgroepen die om andere soorten ondersteuning vragen. Ondanks goede nieuwe initiatieven van de kant van de NWG zoals Kopwerk en de doorstroom van VSO/PRO vraagt dit nog wel durf van de Noordwestgroep om zich ook echt door te ontwikkeling en die expertise verder op te bouwen. Daar ligt wat de fractie van de PvdA betreft een uitdaging.

We hebben gelezen dat u nog gaat kijken naar de beste governance structuur. We hebben ook kunnen lezen dat de Adviesraad Sociaal Domein daar ook een vraag over stelt. Ook wij vragen ons af of de huidige structuur het beste past bij de nieuwe ambities. Ondanks intensieve samenwerking met het Team Uitvoering Sociaal Domein, en het aandeelhouderschap van de gemeente, staat de NWG de huidige governance structuur nog wel op afstand. Wij vragen ons af hoe wenselijk dat is. Hoe zit de verantwoordingsstructuur idealiter in elkaar met de nieuwe ambities? Kan de wethouder daar al een doorkijkje naar geven? Worden hier al gesprekken over gevoerd? Heeft u daar al ideeën bij?

Een andere vraag is of de naam Noordwestgroep nog het beste past bij de nieuwe ontwikkeling die in gang is gezet. We zien frisse logo’s en pakkende slogans voorbij komen, maar voor velen is de naam Noordwestgroep nog altijd verbonden met het klassieke sociaal werkbedrijf. Een nieuwe naam kan ook weer een nieuw perspectief bieden. Ziet u dit als een suggestie van de fractie van de PvdA.

Afsluitend voorzitter, wij staan positief in dit voorstel van het college, hebben nog een aantal vragen gesteld waarop wij graag een reactie van de wethouder horen.

Steven Bunt

Ik ben getrouwd met Frank en we hebben 2 kinderen met Gabriëlla en Marianne. We wonen in Giethoorn. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en socioloog, gepromoveerd op sociale kwetsbaarheid van ouderen, en werk als docent-onderzoeker aan de Hanzehogeschool.

Meer over Steven Bunt