Het punt van Bunt

Door Steven Bunt op 31 december 2020

Beste partijgenoten,

Terugkijkend op 2020 heeft de Corona-crisis een ongekende impact gehad op ons leven. In eerste plaats denk ik daarbij aan diegenen die iemand verloren zijn aan Corona of degenen die een heftige ervaring hebben gehad met de ziekte. Het virus heeft een maatschappelijk effect gehad wat we in de afgelopen decennia niet hebben gekend, ik hoef dat niet voor u op te sommen, het nieuws staat er bol van. Helaas zullen we de aankomende feestdagen ook nog onder het regime van de maatregelen moeten doorbrengen. We doen dat met zijn allen om de kwetsbaren onder ons te beschermen, solidariteit.  Maar nu, met de komst van de vaccins, glooit er een sprankje hoop. Je kunt van alles vinden van de maatregelen en hoe de regering dat aanpakt, en ook de komst van de vaccins lijkt niet vlekkeloos te verlopen, echter in een kerstnummer van de Koppelinks vind ik dat we ons meer moeten richten op verbinding. Het lijkt er toch echt wel op dat we in het komende jaar delen van ons ‘oude leven’ weer terug gaan krijgen. Dierbaren een knuffel geven, bijvoorbeeld. Dat hebben we, sociale dieren die we zijn, gewoon nodig. Elkaar ontmoeten, elkaar zien, nabijheid. Ik kijk daar erg naar uit. Ook in de politiek  speelden de effecten van Corona een hoofdrol: als fractie hebben we ons op dit gebied o.a. hard gemaakt voor het overeind houden van maatschappelijke structuren (oa dorpshuizen en verenigingen) door het vitaliteitsfonds, maar bijvoorbeeld ook gevraagd om het verstrekken van gratis duurzame mondkapjes voor inwoners met een laag inkomen.

De ambities van het college zijn in het afgelopen jaar bijgesteld door de slechte financiële situatie van onze gemeente (net als in veel gemeenten in den lande, overigens). Deze situatie is het gevolg van de coronacrisis maar vooral ook door de toenemende kosten in het sociaal domein. Het college heeft bezuinigd langs drie uitgangspunten: een lokale vitale samenleving, basiszorg voor iedereen die het nodig heeft en herstel van economie en werkgelegenheid. Daar hebben we als fractie mee ingestemd omdat deze uitgangspunten ons passen. Het college kwam tijdens de begroting met forse (noodzakelijke) bezuinigingsvoorstellen op het sociaal domein. Een pittig dossier voor onze wethouder Trijn. We hebben ingestemd maar verwachten wel meer van het integraal werken door de gemeente, en het werken vanuit de bedoeling (de omgekeerde toets). Dit lukt nog niet goed genoeg, en we willen niet dat er mensen tussen wal en schip vallen. Overigens zijn zullen we er nog niet zijn met deze bezuinigingsslag vermoed ik. De situatie is vergelijkbaar in veel andere gemeenten. Op sommige plaatsen worden lokale voorzieningen gesloten omdat gemeenten de begroting niet meer rond krijgen. Dat is geen gevolg van slecht lokaal beleid! De gemeenten hebben gewoon niet genoeg middelen om de vele nieuwe taken uit te voeren. Deze situatie is niet houdbaar. Het Rijk moet met meer geld over de brug komen voor gemeenten na de decentralisaties.

Tot slot hebben wij ons als fractie (naast vele andere dingen) bij de begrotingsbehandeling ook nog hard gemaakt voor een unilocatie voor het voortgezet onderwijs. Het college koos voor een twee-locatiemodel. De stichting voor VO-scholen wil graag naar 1 locatie, zodat kinderen elkaar kunnen ontmoeten, ongeacht welk onderwijs ze volgen: of dat nu praktijkonderwijs is of het VWO. We leven in deze samenleving al genoeg in gescheiden werelden: de sociale verschillen worden alleen maar groter. 1 school draagt in elk geval bij aan het tegengaan van die segregatie naar ons idee. Met steun van een meerderheid is het college opnieuw het gesprek aan gegaan met het bestuur. Wordt vervolgd! Het goede nieuws is, dat de fusieschool van Giethoorn nog in deze collegeperiode gebouwd zal gaan worden. Daar hebben we ons ook heel hard voor gemaakt, dit dossier sleept al zo’n 8 tot 10 jaar. Eindelijk 1 school!

Beste partijgenoten, ik wens u ondanks alles heel fijne feestdagen toe (met een beperkt aantal dierbaren), en ons allen een 2021 met minder Corona ellende.

Hartelijke groet, Steven Bunt.

Steven Bunt

Ik ben getrouwd met Frank en we hebben 2 kinderen met Gabriëlla en Marianne. We wonen in Giethoorn. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en socioloog, gepromoveerd op sociale kwetsbaarheid van ouderen, en werk als docent-onderzoeker aan de Hanzehogeschool.

Meer over Steven Bunt