Duurzaamheid en het G1000 burgerbesluit

20 juni 2018

Tijdens de politieke markt van 6 juni en de raadsvergadering van 19 juni stond het burgerbesluit G1000 op de agenda. De afgelopen maanden zijn er meerdere bijeenkomsten geweest waar burgers hun mening en ideeën konden geven en uitwerken om op deze manier tot een volwaardig burgerbesluit te komen. Dit heeft geresulteerd in een mooie verzameling initiatieven dat samen een  burgerbesluit vormen en tijdens de raadsvergadering ter goedkeuring voor lag.

Mathinus Wolters voerde namens de PvdA fractie het woord tijdens de vergaderingen.

De G1000 is een mooi initiatief waarbij de inwoners geweldig betrokken worden bij een onderwerp dat generatie overbruggend is. Tijdens de Politieke markt hebben deelnemers aan verschillende onderdelen van de initiatiefvoorstellen ingesproken. Enthousiast als ze waren hadden ze over het proces toch wat kritische noten, want, tijdens de eindfase waar er gestemd moest worden over de verschillende projecten was er ruis op de lijn gekomen en heeft dit geresulteerd in het afkeuren van toch wel goede voorstellen en dit was een gemiste kans.

Het college is opgeroepen om een duidelijke prioriteitstelling met betrekking tot de voorstellen en ook vooral te beginnen met de voorstellen waar een snelle winst op te halen valt zodat de deelnemers kunnen zien dat er ook werkelijk wat gebeurt met hun ideeën en hun geïnvesteerde tijd.

Maar, duurzaamheid leeft en blijft zich ontwikkelen, wij moeten als gemeente alert blijven op deze ontwikkeling en niet op de lauweren gaan rusten. Als er kansen zijn die niet in dit besluit staan moeten we die toch overwegen.

Ook riep Mathinus op goed te kijken naar de positie van mensen met een kleine beurs als het om duurzaamheid gaat, zij dreigen anders de boot te missen en zullen ook de mogelijkheid moeten krijgen om te verduurzamen. De wethouder deelt deze mening en zegt toe hier scherp op te blijven toezien.

Tijdens de raadsvergadering hebben de fracties van de PvdA, BGL en GroenLinks de handen ineen geslagen en een gezamenlijk amendement ingediend om ook de voorstellen die het niet gehaald hebben in het burgerbesluit toch mee te nemen als extra informatie, waar de goedgekeurde voorstellen leidend blijven in het verhaal. Dit om de kracht van het burgerbesluit in stand te houden maar om toch niet zomaar de andere voorstellen van tafel te vegen. Dit na aanleiding van de insprekers tijdens de politieke markt. Het amendement is met ruime meerderheid aangenomen en meegenomen in de beraadslagingen waarna het volledige burgerbesluit unaniem door alle partijen is goedgekeurd.