Van de bestuurstafel: Krantenkoppen, inkoppers

9 maart 2020

Groot nieuws! De moorkop heet voortaan roomkop en de Hema doopt hem om tot chocoladebol. Prima, het alom bekende overheerlijke gebakje zal er niet minder om smaken en de naam geeft precies weer wat je ervan verwacht. Maar dan komt het  :  breed uitgemeten nieuws is voor een groep mensen aanleiding (lees : legitieme reden om te gaan rellen) om de bakkerij van Jurgen Verwoerd in Monster , die de moorkop veranderde  in roomkop,  te gaan bedreigen want de traditie moet bewaard blijven ! Net terug van de vechtactie voor Zwarte Piet moeten ze zich nu sterk maken voor de moorkop en draaien ze overuren want in Grouw ( waar niemand behalve in het Friese Grou e.o. nog ooit van gehoord had) komt St. Piter , de broer van Sinterklaas , en moet ook vast en zeker de ‘ vijand ’ bestreden worden.

Nu hebben we het over een moorkop, maar te rap iets een goede reden vinden om uit je plaat te mogen gaan is beangstigend aan het worden en daar speelt de hijgerigheid  van journalisten ook geen onbelangrijke rol in. Ik was altijd fan van de talkshow van Jeroen Pauw waar interessante onderwerpen aan de orde kwamen en feiten bediscussieerd werden. Inmiddels is er een talkshowoorlog ontstaan tussen Jinek en de duo’s die Pauw vervangen m.a.g. dat feiten veel meer met een jus van sensatie overgoten worden om de ander te verslaan qua kijkcijfers. Theater gaat een steeds grotere rol spelen. Eén van de meest walgelijke voorbeelden is uiteraard Donald Trump.

De State of The Union ging totaal niet over hoe Amerika er feitelijk voor staat, nee  het ging over hoe ver Donaldje kon plassen. Geen woord over hoe Democraten en Republikeinen gaan samenwerken. Nee….wij tegen zij. Slechts die ene helft van Amerika doet er toe en kijk eens hoe stoer ik ben door geen hand te schudden. Tegelijkertijd denk ik : ‘Hoe is het mogelijk dat er in heel Amerika niet een aansprekend persoon gevonden kan worden bij de Democraten’. Nancy Pelosi, Joe Biden en Bernie Sanders zijn in feite te oud en het gekluns rond de voorverkiezingen in de staat Iowa helpt ook niet mee.  De impeachmentprocedure is tot een einde gekomen, het verhoren van getuigen die met belastende verklaringen zouden komen , zoals John Bolton, werd verboden en anderen die het lef hadden gehad om te getuigen zijn inmiddels ontslagen. Dictatoriaal  …en hij komt er mee weg .

Ongelooflijk. Zo dreigt of een democratie overleeft of niet.

In Europa zien we dat veel centrum-rechtse partijen verder opschuiven naar rechts om kiezers bij radicaal rechts weg te halen in de hoop dat zij liever voor de fatsoenlijke versie gaan , maar angst is nooit een goede raadgever.

Wie deze keer niet wegkwam met zijn leugens was onze vriend Baudet. Iets te snel treinconducteurs weggezet als agressieve Marokkanen. Foutje! Tommy Wieringa typeerde Thierry als volgt:’ in Circus Baudet is hij alles zelf : directeur , clown en de zeeleeuw die voor zijn eigen kunstje klapt ‘.

Zorgelijk is vooral dat er zo’n verkeerd beeld/ voorbeeld wordt gegeven aan de jeugd. Wij tegen zij. Ik zag een documentaire van Danny Ghosen die zich begeeft onder jongeren, veelal 14 jaar of jonger, die wijken terroriseren met grote messen op zak. Bij de vraag waarom ze dat bij zich dragen antwoordden ze: ‘ Voor de opps ’. Dit blijken de opposites te zijn oftewel de vijanden van vierdrie, een naastgelegen wijk met postcode 43. Het maakt dus niet uit wat voor persoon je bent maar als je daar woont ben je een vijand.

Mensen als Baudet en Trump,  die het nationaal-conservatisme aanhangen , vinden dat ‘vrijer-denkenden’  gecorrigeerd moeten worden aangezien zij het belang van hun eigen natie ontkennen en hun eigen cultuur minachten. Maar die correctie heeft snel de neiging door te slaan . Helemaal niet zo ver van ons verwijderd wordt door ene heer Orban stevig getornd aan de vrijheid van meningsuiting, worden rechters de laan uit gestuurd en komt de vrije pers op de tocht te staan.

Persvrijheid is zo’n groot goed ! …en laten we blijven waken voor de balans. Ik zou wensen dat er  , al is het maar 2 minuten per dag , in het NOS-journaal bijvoorbeeld iets positiefs over een buurthuis werd getoond waar jongeren op de rails gehouden worden met uitzicht op een betere toekomst en met elkaar een kop koffie drinken met een moorkop. Laten we in godsnaam de kop koel houden.

Marion van den Berg