Geef me de vijf

12 april 2018

Yes, yes, yes, yes, yes!! Vijf zetels in de raad! Een fantastische verkiezingsuitslag, dwars tegen de stroom in die we landelijk zagen bij de Partij van de Arbeid. Fier zaten de 5’ rooien’ naast elkaar in de raadszaal met als stralend middelpunt Trijn. Zelfs toen de leden van de raad verzocht werden naar voren te komen om de eed of de belofte af te leggen en Trijn vergeten werd, kon dat de glimlach van oor tot oor niet van haar gezicht timmeren.

En om het nu emotioneel te noemen gaat misschien wat ver, maar vanaf de publieke tribune bekeken vervulde mij dit ook met een groot gevoel van trots. Ten eerste tijdens het afscheid van de raadsleden die zich de afgelopen vier jaar tomeloos hebben ingezet voor de mensen waar de PvdA voor staat. Grote klasse, want laten we niet vergeten dat dit de periode is geweest waarin de PvdA landelijk steeds in de hoek zat waar de klappen vielen. Het is nu eenmaal zo dat, wanneer er landelijk storm is, de blaadjes lokaal ook van de bomen dwarrelen. In Steenwijkerland bij de PvdA dus niet! Welgemeende dank voor deze fractie.

Twee dagen later vond de installatie plaats. Rondkijkend constateerden we dat binnen onze fractie enthousiasme en rust heerst. De fractieleden zijn complementair aan elkaar. Het klopt en zonder er al te veel woorden aan vuil te maken….dat is niet bij alle partijen zo.

Kortom ..de champagne kon doorkomen, maar zoals het calvinistische Nederlanders betaamt volgt de realiteit snel en moet de toekomst onder ogen gezien worden. In het grillige politieke veld liggen veel problemen op de loer. De trend is dat men zich  steeds minder aansluit bij een politieke partij. Met de oude ideologie verkondigen red je het niet meer. Social media blijken succesvol te zijn en bereiken mensen. Vernieuwen dus en aanpassen aan deze tijd en de tijd die komen gaat.

Jaap van der Ploeg schreef een interessant artikel waarin hij pleit voor samenwerking tussen de progressieve partijen, maatschappelijke organisaties en actiegroepen in nieuwe verbanden die aantrekkingskracht bieden voor burgers om weer mee te doen. De burger blijkt zich vervreemd te voelen en wil weer meepraten over zijn /haar werk, de woonomgeving, het onverlichte fietspad. We zagen de afgelopen jaren dat angst en ontevredenheid mensen ertoe bracht zich af te zetten tegen het ‘systeem’ en, in het verlengde daarvan, vaak ongenuanceerd, de democratie. Maar democratie is niet iets statisch. Elke verandering in de wereld leidt tot nieuwe verhoudingen en de balans tussen vrijheid en gelijkheid verschuift voortdurend. ‘Democratie is een proces, de weg naar perfectie die je nooit bereikt omdat de mens vatbaar voor dwalingen is ‘ (citaat Caroline de Gruyter). Uiteindelijk zag je mensen toch ook weer door de onrust die Trump en de Brexit brachten denken: ‘Zó radicaal hoeft het nu ook weer niet ‘. Er volgde weer meer optimisme in en over Europa oftewel de democratie veerde weer op.

Terugkomend op de nodige veranderingen zien we dat, behalve onze fractie, bijvoorbeeld Lutz Jacobi uitstekend uit de strijd kwam evenals PvdA-lijsttrekker Hein Kuiken die ervoor zorgde dat de PvdA met 5 zetels de grootste partij in Harlingen werd. Als echte volksjongen stond hij dicht bij de Harlingers (‘de problemen van onze kiezers moeten onze problemen zijn’), voerde duidelijk sociaal beleid en gaf de schuldhulpverlening vorm. Niet zuur zijn, waar de Partij nogal een handje van heeft, maar doen !

Bij het ter perse gaan van deze editie van de Koppelinks is nog niet duidelijk hoe de onderhandelingen verlopen. BGL is in de lead met 6 zetels. Ik ben reuze benieuwd hoe zeer na veel vijven en zessen uitkomen…De PvdA- fractie heeft ze alle vijf op een rijtje, staat voor verbinding en elkaar de vijf geven. Top! High five!

Marion van den Berg