Van verkiezing naar verkiezing

3 augustus 2018

Van verkiezing naar verkiezing, vervolg.

Op 20 maart 2019 zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. De Partij van de Arbeid heeft tijdens de gewestelijke vergadering van 14 april jl. besloten om in de waterschappen Vechtstromen en Drents Overijsselse Delta niet met een eigen PvdA-lijst deel te nemen aan de waterschapsverkiezingen maar Water Natuurlijk te steunen. Voor Vechtstromen blijft daarmee alles hetzelfde, ook bij de vorige verkiezingen steunde de PvdA Water Natuurlijk. In Drents Overijsselse Delta lag het wat anders. Dit waterschap ontstond op 1 januari 2016 uit een fusie tussen de waterschappen Reest en Wieden en Groot Salland. In Reest en Wieden deed de PvdA met een eigen lijst mee, in Groot Salland niet. Bij de besluitvorming op 14 april was daarom ook het gewest Drenthe betrokken.

Oproep
De gewestelijke besturen van Drenthe en Overijssel roepen de PvdA-leden, die wonen in het gebied van Vechtstromen en Drents Overijsselse Delta en die passie hebben voor water en geïnteresseerd zijn in het waterschapsbestuur, op om zich kandidaat te stellen bij Water Natuurlijk. Je vindt alle informatie over de kandidaatstelling op https://waternatuurlijkdodelta.nl/water-natuurlijk-zoekt-kandidaten/ en op https://www.waternatuurlijk.nl/vechtstromen/verkiezingen-2019/.

Over het werk van een waterschapbestuurder kunnen de volgende PvdA-leden je informeren:
Livina Waanders (Haaksbergen) ([email protected], 053-5721106) zit in het algemeen bestuur van Vechtstromen.
Bert Hinnen (Wijhe) ([email protected] , 06-11731741) en Piet de Noord (Deventer) ([email protected], 06-30210450) zitten in het algemeen bestuur van Drents Overijsselse Delta.

Achtergrond
De besturen van waterschappen worden net als gemeenteraden en provinciale staten rechtstreeks door de inwoners gekozen. Dat wil zeggen, voor het grootste deel. In Drents Overijsselse Delta gaat het om 21 van de 29 zetels, in Vechtstromen om 20 van de 27 zetels. De overige zetels worden bezet door vertegenwoordigers van belangengroeperingen, landbouw, bedrijven en eigenaren natuurterreinen.

Water Natuurlijk is een landelijke vereniging voor en door inwoners. De vereniging werd in 2008 opgericht door onder andere Natuurmonumenten, de 12 Landschappen, Sportvisserij Nederland, de 12 provinciale natuur- en milieufederaties, Vogelbescherming, IVN en bond Heemschut. D66 en Groen Links steunen Water Natuurlijk ook. Water Natuurlijk staat voor landschap, natuur, duurzaamheid, cultuurhistorie, sportvisserij en voor genieten op en rond het water.

Water Natuurlijk is met vijf personen vertegenwoordigd in het algemeen bestuur van zowel Waterschap Drents Overijsselse Delta als Waterschap Vechtstromen. In beide waterschappen heeft Water Natuurlijk ook een zetel in het Dagelijks Bestuur.

Wim Konter