Waterschap Drents Overijsselse Delta

13 maart 2020

Watervisie

In het coalitieakkoord is opgenomen dat WDOD in 2020 een watervisie opstelt, die de leidraad wordt voor ons handelen tot 2030. Hiervoor is een mooi proces ingericht. En natuurlijk een planning, zo doen we dat.

We noemen dat bij WDOD het ontwikkelingsproject “Expeditie Watervisie”. Dinsdag 21 januari 2020 was het AB bijeen in een Deltabijeenkomst. En de uitnodiging was veelbelovend, vol van verwachtingen, we gaan aan de slag met de watervisie.

Deze Deltabijeenkomst zou de derde en laatste keer worden van een reeks informatieve en opiniërende bijeenkomsten over dit onderwerp. Doel van de projectgroep was de voorkeuren van de AB-leden in beeld te krijgen en deze te vertalen naar een concept-watervisie, te behandelen in maart 2020.

Tijdens een eerdere Deltabijeenkomst (10 december 2019) is het AB geïnformeerd over de trends en ontwikkelingen in waterschapswereld. Ontwikkelingen die een grote impact hebben op de te leveren prestaties van het waterschap. Ontwikkelingen die zelfs kunnen leiden dat het doelbereik (lees: “hetzelfde serviceniveau” kunnen bieden) niet in alle programma’s meer vanzelfsprekend zal zijn. In deze bijeenkomst hebben de AB-leden opiniërend richting gegeven aan de in te nemen houding van het waterschap (zeg maar ambitieniveaus) die we na willen streven en de inspanningen die hierbij horen.

Belangrijke items om hier wat zinnigs over te zeggen zijn de missie en de visie. De missie is omschreven als waar wij voor staan als waterschap: Het waterschap Drents Overijsselse Delta zorgt voor veilig wonen met water, voor voldoende water voor boeren en bedrijven en voor schoon water in stad en natuur.

In de visie wordt beschreven hoe wij invulling geven aan onze missie. De watervisie heeft daarnaast betrekking op een bepaalde periode. Voor WDOD kijken we naar de komende 10 jaar, dus naar 2030.

Op basis van de door de AB-leden aangegeven richtingen in Deltabijeenkomst gehouden op 10 december 2019 zijn door de projectgroep ambitieniveaus opgesteld. 4 stuks in totaal. Die weer waren beschreven op factsheets.

Variant 0 (Koersvast water beheren) is een referentievariant, gebaseerd op voorzetting van de huidige inspanningen, gebaseerd op extrapolatie van de begroting 2020;

Variant 1 (Uitvoeren doen we gewoon) is gebaseerd op de richting die de AB-leden in de Deltabijeenkomst van 10 december 2019 hebben meegegeven. Maar met een lager ambitieniveau;

Variant 2 (Actief midden in de samenleving) is het niveau wat de AB-leden hebben meegegeven.

Variant 3  (Ambitieuze adaptieve gebiedsregisseur.) is wederom gebaseerd op wat de AB-leden hebben ingebracht, maar nu met een hoger ambitieniveau.

Alle varianten zijn beoordeeld op “doelbereik”, inspanningen”, “coalitieakkoord”, “Anticiperen op trends en ontwikkelingen” en “verwachtingen bij partners”. Ook kwam het volgend zijn of sturend zijn langs. Is onze houding volgend of willen we sturend zijn?

De Deltabijeenkomst op dinsdag 21 januari 2020 verliep rommelig. De AB-leden moesten stemmen op stellingen die niet altijd goed werden begrepen (in ieder geval niet door mij). Er ontstonden discussies en verwijtende opmerkingen. Ook was er discussie over vermeend sturen door de ambtenaren. Al met al deed het afbreuk aan het proces en heerste er een ontevreden sfeer. In de evaluatie is aangegeven dat het AB van het DB verwacht hier beter op te sturen.

Maar wat wil jij dan Wim hoor ik u nu vragen. Wat vind jij? Wat voor waterschap moet WDOD zijn volgens jou doorkijkend naar 2030? Wat is jouw standpunt hierin?

Wel nu, ik heb aangegeven, a.d.h.v. die stellingen, dat het waterschap moet gaan voor een sturend waterschap, zeker op watergerelateerde onderwerpen of issues. En zodoende maatschappelijke effecten realiseren waar de huidige tijd om vraagt, niet blijven hangen in taken uitvoeren en beheren, dat doen we al goed. M.a.w. variant 3 heeft mijn sterke voorkeur. Dit heb ik ook tijdens de campagne overal geroepen. En dat vind ik nu nog nadrukkelijker. Kenmerken hierbij zijn:

• WDOD is adaptief en flexibel;
  • WDOD is een interactieve gebiedsregisseur;
  • WDOD stuurt in de ruimtelijke planvorming;
  • WDOD snapt de veranderingen en speelt hier snel op in;
  • WDOD werkt en investeert bij voorkeur kort cyclisch;
  • WDOD is een innovatieve koploper.

Maar ja, niet alle AB-leden deelden dit beeld. Deze keuze. De Deltabijeenkomst op 21 januari 2020 leverde zeker geen eensluidend beeld of conclusie. Hier is dus nog werk aan de winkel. Voor de projectgroep, het DB, maar ook voor ons als AB-leden. Nee, we zijn er nog niet! Geschrokken ging ik huiswaarts.

Wim Konter