Van de bestuurstafel

4 januari 2019

Code geel

Waar de vorige generatie’ het gele gevaar ‘associeerde met China , het land dat men slechts kende van de babi pangang , wordt deze generatie geconfronteerd met de gele hesjes.
Normaal gesproken dienen de hesjes voor verkeersveiligheid , maar nu betreft het duidelijk een roep om de problemen van de actievoerders zelf zichtbaat te uiten. Vanuit Frankrijk zagen we verontrustende beelden waar de actie gepaard ging met veel geweld en waar een ongekende haat tegen Macron uit sprak. Weliswaar in een mildere vorm voelden ook in Nederland mensen zich aangetrokken door deze wijze van demonstreren en trokken het gele hesje aan. Rutte sprak sussend de woorden: ‘We hebben allemaal een geel hesje aan tot op zekere hoogte en we hebben allemaal onze zorgen over ontwikkelingen in de samenleving’. M.i. ergert men zich daar nu juist groen en geel aan ,want natuurlijk begrijpt Mark niet welke zorgen deze mensen hebben!
Halverwege de maand niet zeker weten of je portemonnee het eind van de maand haalt , of je de huur en de energiekosten ( incl. de transitie! ) kunt betalen en of je contract verlengd wordt. En dat alles met het bericht dat het economisch zo goed gaat in Nederland.

Nu gebiedt de eerlijkheid te melden dat bij dit soort acties zich ook groepen aansluiten die niets met het doel van de actie te maken hebben , maar dit doen om ‘legaal’ te kunnen rellen en te matten of uit onterechte onvrede of frustratie over heel iets anders. Ik hoorde politici zeggen ( ook Asscher) dat ze niet weten welke groep ze nu precies zouden omarmen. Begrijpelijk , maar geef de echte demonstranten het gevoel serieus genomen te worden; het moet een wake-up call voor de politiek zijn ! Het sleutelwoord voor deze groep is ‘onzekerheid ‘ zoals ook al zo vaak in onze fractie aan de orde is geweest. Onzekerheid over werk, zorg, inkomen, wonen geeft stress in een gezin met alle gevolgen van dien.

Tegelijkertijd is de hang naar een ‘sterke man’ opvallend en beangstigend , zelfs richting het autoritaire en dictatoriale, die alleen maar roeptoetert wat jij wilt horen zonder enige onderbouwing of je dwingt te vinden wat hij vindt. Denk aan o.a.Poetin, Erdogan, Trump en Xi Jinping. Een zorgwekkende schending van de democratie gepaard gaande aan schending van de mensenrechten.

Gevolgen van loze beloftes worden niet overzien en een uitkomst die eigenlijk niet de bedoeling was dreigt.
De generatie die de 2e Wereldoorlog heeft meegemaakt sterft uit. Zij hadden aan den lijve ondervonden wat het kan betekenen als jouw democratisch land overgenomen wordt door een führer en naast je een joods gezin wordt weggevoerd. Antisemitisme laait weer op, verenigingen en vakbonden kunnen moeizaam mensen aan zich binden en het gevoel dat democratie heel bijzonder is neemt af. Ik las een treffende zin: Een sociale orde vernietigt tot op zekere hoogte zichzelf. Hoe langer ze bestaat, hoe meer ze als vanzelfsprekend wordt ervaren. ‘

Zich keren tegen globalisering en het verheerlijken van patriottisme /nationalisme is een verschijnsel van deze tijd. Tegelijkertijd zien we de dreiging van bovengenoemde uitkomst die eigenlijk niet de bedoeling was. De Brexit is daar het meest actuele voorbeeld van. In eerste instantie sprak het een (krappe) meerderheid aan om alles zelf te kunnen bepalen zonder bemoeienis van Brussel oftewel zonder samenwerking met andere landen.

Dan zou alles beter zijn in het Verenigd Koninkrijk. Nu het er echt op aan komt wordt duidelijk dat het een puur economisch verhaal is waar veel sectoren schade van zullen ondervinden en zouden veel aanhangers nu liever tegen de Brexit hebben willen stemmen.

Dat letterlijk en figuurlijk willen afschermen van de landsgrenzen zit kennelijk in de mens. Zo heeft zelfs de Friese nationale partij een paar jaar geleden serieus de mogelijkheden onderzocht in Schotland hoe ze een afsplitsing van de rest van Nederland konden realiseren. In Groningen ging de grap rond: ‘We graven een diepe kuil bij de grens en duwen ze dan richting zee.

Ik realiseer me dat dit niet zo’n opbeurend stuk is in een maand waarin we elkaar het beste wensen en vreedzaam bij de kerstboom zitten. Ik sluit dus met een optimistische blik af, want wat ben ik blij in zo’n prachtig democratisch land te wonen waar iedereen zijn zegje mag doen en kritiek mag uiten. Gelinkt aan de kerstgedachte las ik deze passende zinnen :
‘De democratie is uiteindelijk gemaakt van buigzaam maar weerbaar materiaal, terwijl de dictatuur is opgetrokken uit stijf en dus breekbaar materiaal’. Er is nog hoop !
Oppassen dat code geel geen code oranje wordt of rood …hoewel wanneer men rode hesjes gaat aantrekken zijn wij erbij !

Allen prettige kerstdagen en een bruisend begin van het nieuwe jaar toegewenst !

Marion van den Berg