21 september 2016

Koloniën op weg naar Unesco Werelderfgoed

De raad van Steenwijkerland steunt in grote meerderheid de nominatie van de Koloniën voor Weldadigheid voor de Unesco Werelderfgoed-lijst. Een plek op die lijst biedt grote kansen voor de toeristische ontwikkeling van het gebied en daarmee op groei van de werkgelegenheid. Dat werd door de insprekers van Weldadig Oord (een groep toeristische ondernemers) en Henri Bos van plaatselijk belang Willemsoord nog eens extra duidelijk gemaakt. Frits Hoekstra sprak namens de PvdA zijn volle steun uit voor de nominatie en ook zijn waardering voor het complexe proces waarin meerdere gemeenten, provincies en landen (ook België/Vlaanderen doet mee) en vele direct betrokkenen bewoners, instellingen en ondernemers een rol hebben gespeeld. Het CDA gaf een wonderlijk eenzijdig accent aan hun bijdrage aan de discussie over het voorstel. Ze riepen het college op te blijven kijken “met de  blik van de agrariër” en  “we leggen ons op de belangen van de agrariër te dienen”. Het leken welhaast citaten uit de statuten van de LTO en ze getuigen niet van een brede blik op de ontwikkeling van ons gebied en een brede afweging van belangen die daarbij hoort. Als alles volgens plan verloopt zal de benoeming tot Werelderfgoed door Unesco in 2018 plaatsvinden: 200 jaar na de start van de eerste kolonie.