Gaswinningsplannen in De Blesse

27 juni 2019

Via deze pagina kunt u een voorbeeld downloaden van een zienswijze die stichting GAS DrOvF gemaakt heeft om mensen te helpen die wonen in de in de invloedssfeer van de gaswinningsplannen van De Blesse. Daar vallen voor Steenwijkerland de dorpen Oldemarkt, Paasloo, Steenwijkerwold, De Pol, Eesveen, Witte Paarden, Basse en Willemsoord in maar zelfs Tuk en delen van Steenwijk. (zie kaartje invloedssfeer, rode cirkel) in.

Op dit moment liggen de plannen ter inzage voor meer en langer gaswinnen. Vanavond 27 juni is wordt er in Oldemarkt een informatiemarkt gehouden van 17.00-20.00 uur in MFC Dalzicht. https://www.rvo.nl/actueel/evenementen/informatiemarkt-gaswinning-de-blesse-blesdijke

Tot 24 juli 2019 kun je een zienswijze insturen. Dit is het enige moment dat je de mogelijkheid hebt om iets van te vinden van de plannen. Als je geen zienswijze indient kun je later ook geen beroep tegen de plannen instellen! In de Blesse werd sinds 2009 tot 2013 al gas gewonnen maar nu willen ze nog meer, langer en nog naar andere lagen. En dat terwijl er al stevig gewonnen wordt in de regio en de risico’s toenemen maar niet samen beoordeeld worden. Voor meer info zie https://www.nlog.nl/ter-inzage-legging-de-blesse-blesdijke

Met het insturen van een zienswijze laat je weten dat je op bepaalde onderdelen vragen hebt of het niet mee eens bent met het ontwerp instemmingsbesluit van de Minister.
Als huiseigenaar ben je wettelijk verplicht er alles aan te doen om schade aan je woning te voorkomen. Door het indienen van een zienswijze laat je formeel weten dat je het niet eens bent met de plannen die mogelijk schade kunnen veroorzaken. Bewoners rondom de gasvelden in de Kop van Overijssel, Zuidwest Drenthe en Zuidoost Friesland hebben zich georganiseerd in de Stichting GAS DrOvF. Veel mensen weten niet precies hoe een zienswijze eruit kan zien. Daarom heeft de Stichting GAS DrOvF alvast een voorbeeld zienswijze gemaakt die je vrij mag gebruiken, delen, aan mag passen naar je persoonlijke situatie en weghalen wat je niet belangrijk vindt. Vanaf 27 juni zal deze ook te downloaden zijn via www.gasdrovf.nl.

VOORBEELD-ZIENSWIJZE-DEBLESSE