Coronagetuige in een coronajaar

4 mei 2020

In dit kroonjaar 2020 beheerst het kroonvirus de hele wereld . Paniek ! Alles wat gedurende decennia en langer als doodnormaal werd beschouwd is plots iets waar nu naar uitgekeken wordt met een gevoel van ‘als we dat toch ooit weer mogen meemaken’. Wat zal het bijzonder zijn wanneer we familie en vrienden kunnen omhelzen, naar het werk en naar school kunnen gaan. Maar het zal niet alleen hosanna zijn. Er breekt beslist ook een katerperiode aan. Afgezien van het ergste , de rouw om overledenen, zullen veel mensen geen werk meer hebben, krijgen de voedselbanken het drukker dan ooit en het feit dat zo veel bedrijven het niet gered hebben geeft een totaal ander beeld.

En dan heb ik het alleen over Nederland. Nog schrijnender is de situatie op plekken waar mensen noodgedwongen boven op elkaar wonen en leven. In de vluchtelingenkampen en bijvoorbeeld in de townships in Zuid – Afrika is zo’n coronavirus een tijdbom evenals in de armste gebieden van India of Zuid-Amerika waar men in steegjes elkaar niet kan ontlopen en er geen voedselbank en goede gezondheidszorg is. Zij moeten het vaak hebben van een klein handeltje op straat en als dat wegvalt, ook vanwege het toerisme dat op zijn gat ligt , is er geen enkele opvang voor zo’n gezin.

Maar ook in Amerika voltrekt zich een ramp die concurreert met die andere ramp genaamd Donald Trump. Hij spande weer eens de kroon. Van totale ontkenning van het bestaan van een gevaarlijk virus moest hij elke dag een stapje terug doen totdat hij er uiteindelijk van moest maken , om geen gezichtsverlies te lijden , dat hij altijd al had gezegd dat die Chinezen de schuldigen waren. Deels had hij gelijk dat ze het daar in de beginfase eerder hadden moeten melden en hun mond te lang stijf dicht gesnoerd hadden gehouden met mondkapjes die wij nu te kort komen voor de verpleegtehuizen.

Maar goed , Donald zou Trump niet zijn als hij er niet nog een stevige schep bovenop zou doen: Amerika stopt met de financiering van de World Health Organization want zij hebben namelijk ook te weinig ingegrepen in de beginfase . Zo is hij 2 maal niet de schuldige van de ellende in de Verenigde Staten en slaat, as usual, om zich heen als een ongeleid projectiel.

Wereldwijd is het trieste gevolg en vervolg nog niet te overzien. Ergernis door tot elkaar veroordeeld te zijn in een klein flatje met 2 kleine kinderen en er wordt verwacht dat je thuis werkt…er wordt een golf echtscheidingen verwacht ! Pubers bij wie de hormonen door het lijf gieren , verliefd worden en dat moeten negeren of ouderen die weken op een kamertje zitten en geen bezoek mogen ontvangen. Dat valt niet mee… en hoe lang duurt het nog…

De kranten staan er bol van, de TV -programma’s gaan over niets anders en dat varieert van lof voor alle verzorgenden, artsen enz. tot ophef over de enigszins ondiplomatieke houding van Wopke Hoekstra die uiteindelijk wel met een goed bericht thuis kwam, maar van wie kritische economen zeggen dat andere landen blijven onthouden dat Nederland een ‘ons is zunig’ standpunt had ingenomen oftewel niet solidair was. En dan was er ook nog de opmerking van Jort Kelder :’ de economie ligt plat omdat we 80-plussers aan het redden zijn die te dik zijn en gerookt hebben ‘. Dit schoot geheel in het verkeerde keelgat en zijn doel voorbij. Jort heeft zijn ietwat arrogante uitstraling tegen en als Jort het een tikkie handiger had gezegd kan er best een interessante discussie ontstaan over wat hij in feite bedoelde maar dan uiteraard in een tactische en geheel afgezwakte vorm.

Als rechtgeaarde atheist zou ik bijna gaan twijfelen of er niet toch een hogere macht is die ons dwingt tot het ervaren van een wake-up call , een soort eye-opener. Het aantasten van onze aardbol wordt stopgezet: nauwelijks weg-en vliegverkeer, veel minder uitstoot , meer vogelgeluiden en meer rust. En zoals altijd, ondanks ellende , viert creativiteit hoogtij.

Mensen verzinnen van alles: staand op een hoogwerker zingen voor het raam van een 90-jarige, fitnessen in de woonkamer, proosten met een glas aan een verlengstok van balkon naar balkon, geen koningsdag maar woningsdag. Persoonlijk vond ik het spandoek van de gedetineerden het grappigst: ‘Wij blijven binnen , U toch ook ?

Wij zijn getuige van een ongekend bizarre tijd en de mensen waar de Partij van de Arbeid voor staat zullen het extra zwaar krijgen dus ……PvdA , je bent aan zet!

Blijf gezond !

Marion van den Berg