Zon op land

Door Steven Bunt op 21 mei 2019
We staan voor een grote opgave als het gaat om de energietransitie. We zullen in onze gemeente door een mix van verschillende vormen de energie-opwekking moet verduurzamen. Met dit beleidsplan maken we het mogelijk om op relatief korte termijn elektriciteitsverbruik duurzaam op te wekken. De fractie van de PvdA ziet in dit kader nadrukkelijk een eerste stap als het gaat om de duurzame opwekking door middel van zonne-energie. In principe steunen we daarom het idee van dit beleidskader zoals voorgesteld door het college. Zoals in de politieke markt al opgemerkt, staan ons na vaststelling van dit beleidskader nog een aantal andere beleidskaders te wachten, zoals die over windenergie. We willen de wethouder op het hart drukken om bij de totstandkoming bij het beleid rondom wind zorgvuldig op te trekken met partners als onze inwoners, de werkgroep G1000, de businessclub Steenwijkerland en LTO zodat er een zoveel als mogelijk gedragen kader tot stand komt. Ja, het moet zo snel als het kan maar dat is het college ook van plan, en het gaat wat ons betreft ten koste van zorgvuldigheid als we het college opdragen om dit nog sneller uit te voeren. We steunen de motie hierover van BGL daarom niet.
De PvdA fractie begrijpt de oproep voor een integrale afweging in de energiemix maar we vinden het nu belangrijker dat er voortgang wordt gemaakt: er zijn initiatieven bekend, en willen graag meewerken om die – binnen de afweging van de kaders die nu voorliggen – ook werkelijk mogelijk te gaan maken. Deze 125 HA zien wij dan ook als een start. Daarnaast willen we de wethouder oproepen om ook te gaan kijken naar opwekking van zonne-energie anders dan op land door middel van bv geluidswallen of geluidsschermen, en andere vormen verder te verkennen. Daarnaast willen we u ook nogmaals wijzen op de opgave die we hebben om ook zon op daken van huurhuizen te stimuleren in samenwerking met de corporaties, we vragen u om zich hier blijvend sterk voor te maken.
Zonneparken op land hebben impact op het landschap maar in het beleidsplan wat ons betreft goede regelingen opgenomen vwb landschappelijke inpassing, die uitgesplitst zijn naar de verschillende landschapstypen in onze gemeente. De lasten die omwonenden hebben worden gecompenseerd in een regeling waarin een deel van de opbrengst terugvloeit naar de gemeenschap. Ten aanzien van de verdeling 75% naar de gemeenschap en 25% naar een gemeentelijk energietransitiefonds zijn wij niet overtuigd dat deze verdeling een meerwaarde heeft, en wat ons betreft vloeit dan ook 100% van de voorgestelde 1000 euro terug naar de gemeenschap. De termijn van gebruik van 20 jaar stellen we voor om ter verruimen naar 25 jaar, zodat er niet onnodig kapitaal vernietigt wordt, immers dergelijk opstellingen gaan tegenwoordig ongeveer 30 jaar mee. Ook wordt het daarmee makkelijker een renderend businessmodel te realiseren. We dienen daarom mede het amendement met BGL/VVD/CU in.
Steven Bunt

Ik ben getrouwd met Frank en we hebben 2 kinderen met Gabriëlla en Marianne. We wonen in Giethoorn. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en socioloog, gepromoveerd op sociale kwetsbaarheid van ouderen, en werk als docent-onderzoeker aan de Hanzehogeschool.

Meer over Steven Bunt