Programmabegroting 2020-2023

Door Steven Bunt op 8 november 2019

Voorzitter, leden van de raad, toehoorders hier in de zaal en thuis,

Een groot dilemma voor de Partij van de Arbeid in de programmabegroting 2020-2023 is de lastenverzwaring voor inwoners en ondernemers die door dit college wordt voorgesteld. De stijgingen van 3% bovenop de inflatiecorrectie in de OZB en een tariefstijging van ruim 8% op de afvalstoffenheffing betekent dat onze inwoners bijdragen aan het sluitend krijgen van de begroting van de gemeente Steenwijkerland.

Ja, we weten dit in veel andere gemeenten ook gebeurt, we weten dat de mensen die het minst te besteden hebben recht hebben op kwijtschelding van de gemeentelijk lasten, we weten dat de stijging voor huiseigenaren 1 euro vijftig per maand is, en voor huurders 99 cent. Maar dat is allemaal nog geen reden om er zomaar mee in te stemmen. Het is onverteerbaar dat we in een economisch voorspoedige tijden leven, dat het geld bij het Rijk tegen de plinten klotst, en dat we in de gemeente Steenwijkerland (net als veel andere gemeenten in ons land) de begroting niet rond kunnen krijgen.
De fractie van de Partij van de Arbeid heeft de afweging gemaakt: “Wat voor gemeente willen we zijn?” Willen wij een zwembad of bibliotheek sluiten om de begroting rond te krijgen? Nee, dat is voor de PvdA onacceptabel. Willen we bezuinigen op de basisvoorzieningen in onze gemeente? We hebben onlangs besproken dat we nog niet eens tevreden zijn met de voorzieningen op het huidige niveau, dus nee dat is geen optie. Voor de Partij van de Arbeid is het belangrijk dat we vast kunnen houden aan de sociale ambities die door dit college zijn gepresenteerd: een inclusieve samenleving, geen kinderen in armoede, het terugdringen van laaggeletterdheid, beter samenwerking tussen gezinnen, zorg, onderwijs als het gaat om jeugdzorg. Om maar een paar ambities te noemen. En om de sociale ambities en de andere ambities van dit college waar te kunnen maken zullen wij instemmen met deze begroting.

Doen wat mensen nodig hebben in plaats van regels en systemen voorop te zetten

Er zijn al een aantal successen geboekt, mooie voorbeelden van samenwerkingsverbanden, denk aan het akkoord van Ryan, en bijvoorbeeld de Trajectklas Het Tij van het RSG waarin wordt gewerkt aan individuele doelen van leerlingen om weer mee te kunnen doen in het onderwijs of een geschikte stage of werkplek. Maar we zijn er nog niet. Het invoeren van de omgekeerde toets in het sociaal domein: het doen wat mensen nodig hebben in plaats van regels en systemen voorop te zetten, dat vraagt anders denken, anders werken, anders doen van ambtenaren. We lezen wel concrete doelen (invoeren integrale toegang sociaal domein et cetera), en we lezend dat andere verhoudingen met inwoners tijd en overleg vraagt. En het is zo ontzettend belangrijk, omdat we nog steeds voorbeelden horen van inwoners die onduidelijkheid ervaren, die voor hun gevoel niet worden begrepen, die de weg niet goed weten naar de gemeente toe. De Partij van de Arbeid wil graag weten hoe de wethouder vindt dat het nu gaat met de invoering van de omgekeerde toets.

We kunnen niet alleen van onze inwoners een bijdrage vragen, ook kijkt de fractie van de Partij van de Arbeid kritisch naar de bedrijfsvoering binnen dit gemeentehuis. In het kader van de reorganisatie kunnen we nu instemmen om op dit moment niet een verdere dan de nu voorgestelde verlaging van het budget van de bedrijfsvoering door te voeren. Maar wij zouden wel graag zien dat het budget optimaal ingezet wordt om de geformuleerde ambities ook echt te vervullen. Wij dienen daarom samen met VVD, ChristenUnie en BGL een motie in die feitelijk aangeeft dat als er in de toekomst toch weer geld overblijft, dit ten goede moet komen van onze inwoners.

Een ander essentieel punt voor de PvdA is dat ook niet-inwoners die gebruik van maken van ons gebied een bijdrage leveren. Onze gemeente stopt een hoop energie en geld in ons mooie gebied om het aantrekkelijk te maken voor toeristen, en om het voor ondernemers aantrekkelijk te maken om daar hun geld aan te verdienen. Daar moet wat ons betreft dan ook wat tegenover staan. De voorgestelde 260.000 euro die genoemd staat in de programmabegroting onder de noemer “De Bezoeker draagt bij” bevat nu geen concrete voorstellen. Maar die opbrengst moet wat ons betreft wel echt gerealiseerd gaan worden. We dienen daarom een motie waarin wordt aangegeven dat als er met de branche geen andere passende maatregelen gevonden worden, de toeristenbelasting dan ook daadwerkelijk wordt verhoogd naar 1,5%.

Een grote zorg voor de fractie van de Partij van de Arbeid is de school in Giethoorn. Het bestemmingsplan is gelukkig aangepast, er is budget, dus er zou gestart kunnen worden. De wethouder heeft aangegeven dat er nog een financieel probleem is in verband met gestegen bouwkosten. Wij willen graag weten van u of u in gesprek bent met Stichting Op Kop, of u van Stichting Op Kop al helderheid heeft wat het tekort is, en wanneer u van plan bent om bij onze raad terug te komen om helderheid te verschaffen. Spelen de stikstofproblemen hierin ook nog een rol? Graag een reactie.
Onze fractie heeft in haar campagne aangegeven dat het “tijd voor action” was als het ging om de inzameling van oud papier gewoon voort te zetten zoals we dat altijd gedaan hebben. Gewoon doen wat goed is voor onze scholen en verenigingen, en geen fratsen uithalen met de invoering van blauwe containers. Gelukkig is hierover duidelijkheid gekomen en kunnen we het oud papier op de gebruikelijke wijze blijven inzamelen. Wij zijn daar blij mee.

En als we het dan toch over de Action hebben: de Partij van de Arbeid heeft de wethouder die gaat over de inrichting van het Steenwijkerdiep al een paar keer horen zeggen dat er schot in de zaak lijkt te komen als het gaat over de inrichting van dit gebied. Het enige concrete dat we kunnen zien is dat de Lidl een parkeerplaats aanlegt. Voor ons, en voor veel van onze inwoners is het voormalige Welkooppand een doorn in het oog. Het is niet alleen een mistroostig pand om te zien maar het is ook onveilig. We wachten al jaren op de aanpak van dit pand. Maar er lijkt maar geen schot te komen in deze zaak. De eigenaar is schijnbaar niet van zins om mee te werken om iets te doen aan dit treurige uitzicht. Wij vinden dan ook dat het hier ook tijd is voor actie. Wethouder, kunt en wilt u onderzoeken of dit pand onteigend kan worden, zodat de gemeente zelf aan zet is om dit pand op te ruimen, op te knappen of anderszins? Wij hebben een motie gemaakt die wij eventueel in stemming kunnen brengen.

PvdA roept op tot onteigening van voormalig Welkooppand aan het Steenwijkerdiep

Steven Bunt

Ik ben getrouwd met Frank en we hebben 2 kinderen met Gabriëlla en Marianne. We wonen in Giethoorn. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en socioloog, gepromoveerd op sociale kwetsbaarheid van ouderen, en werk als docent-onderzoeker aan de Hanzehogeschool.

Meer over Steven Bunt