Het is een onderwerp dat veel mensen in met name Giethoorn bezig houdt. Correspondentie van inwoners met of zonder bedrijfsmatige activiteit wordt vaak opgevolgd met reactie waar een genuanceerd beeld wordt geschetst of met een compleet andere kijk op de materie.
Jaren is er over gepraat en de fractie van de PvdA pleit ervoor om nu een besluit te nemen en niet langer inwoners aan het lijntje te houden door geen keuzes te maken. Het is een utopie om te denken dat dit beleid door alle Gietersen met gejuich wordt ontvangen.
Roland Logtmeijer stelt in de Politieke markt: Voor ons is de balans tussen toerisme en leefbaarheid in Giethoorn belangrijk. De positieve balans verschuift steeds meer naar de andere kant. Wat ons betreft moet de balans te allen tijde doorslaan in het voordeel van de leefbaarheid.
Er staan een aantal positieve punten in het nieuwe beleid, zo dragen bezoekers bij, wat ten goede komt aan beheer en onderhoud, voorzieningen. Ook wordt elektrisch varen gestimuleerd en komt er geen toestemming voor nieuwe ligplaatsen op een aantal druk stukken gracht dat al druk bevaart word.
Er wordt gekeken naar Smart mobility, maar hoe verhoud dat zich tot de authenticiteit, aandacht voor goede inpasbaarheid om het karakter van het dorp in het oog te houden in verreist. Maar ook de bereikbaarheid voor hulpdiensten moet goed in ogenschouw worden genomen.
Dit beleid zien wij als een eerste stap naar een toekomst voor Giethoorn met een beleid waarin in eerste plaats aandacht is voor de inwoners en dan voor de bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld door het afgeven van een vaarvignet aan de inwoners van Giethoorn om vrij te kunnen varen in de Dorpsgracht en per uur een maximum aantal verhuur en rondvaartboten toe te laten. Maar ook door de regels voor het hele gebied rondom de Dorpsgracht te laten gelden en niet alleen tussen paal 5 en paal 1. We streven naar een fonds voor inwoners gevuld uit de vermakelijkhedenretributie om schade te verhalen of als stimulans om te investeren in authentieke Gieterse karaktereigenschappen.
We hebben het college gevraagd om het voorgestelde een harde toezegging te doen om het vaarbeleid over een jaar te evalueren zodat we kunnen zien hoe het draagvlak is en of de doelstellingen van het beleid worden gehaald.