Bied de helpende hand aan de software van onze samenleving

20 maart 2020

Het Coronavirus grijpt om zich heen in de wereld, Nederland word niet gespaard en ook Steenwijkerland zal helaas niet deze dans ontspringen. De rijksoverheid treft om dit virus te bestrijden grote en belangrijke maatregelen om de bevolking te beschermen. Het dagelijks leven in Nederland is ontwricht, mensen werken en blijven thuis, kinderen kunnen niet naar school of opvang, bedrijven sluiten voor onbepaalde de deuren, horeca en andere gelegenheden waar mensen dagelijks terecht kunnen voor sociale contacten en ontspanning blijven dicht.

Nu de hardware van onze economie weg valt zijn mensen ontregeld door de maatregelen die genomen worden. Uit voorzorg voor de economische gevolgen heeft de rijksoverheid terecht een compensatiefonds opgericht waar bedrijven en zzp’ers terecht kunnen om de hardware draaiende te houden.

De MFC’s, dorpshuizen en sportverenigingen zijn een belangrijk onderdeel van de software van onze samenleving en dragen bij aan de sociale gezondheid, zorgen voor onze sociale contacten en houden onze samenleving levend en vitaal. Nu deze instellingen verplicht gesloten zijn zien we pas echt hoe belangrijk de software, de sociale samenhang, die zij verzorgen, voor onze samenleving is.

De fractie van de PvdA Steenwijkerland maakt zich zorgen of deze instellingen en clubs het hoofd boven water kunnen houden in deze tijd, waarin het sociale leven lam is gelegd. De inkomsten blijven uit omdat activiteiten niet meer plaats mogen vinden, maar de vaste lasten lopen gewoon door.

Naar aanleiding van deze zorgen heeft de fractie van de PvdA bij monde van Jannes Mulder de volgende vragen voor het college:

• Heeft het college een beeld van de situatie zoals die nu is bij de MFC’s dorpshuizen, sportvereniging en andere sociale instellingen die van cruciaal belang zijn in onze gemeente?
  • Is het college bereid om deze instellingen die van groot belang zijn voor onze samenleving, wanneer nodig, de helpende hand te bieden?