Van de voorzitter

17 november 2017

Van de voorzitter heet deze rubriek. Eigenlijk dus van de ex-voorzitter. Of van de vacature van voorzitter. Want zo is het dus wel. Statutair gezien ben ik geen voorzitter meer en maak ik geen deel meer uit van de afdeling. Overheidsinstanties zijn vaak voortvarend met dit soort mutaties, maar onze partij kan er ook wat van. Omdat ik ook de website soms bewerk, wilde ik na 3 oktober (officiële verhuisdatum) inloggen op de site, maar kreeg ik foutbericht op foutbericht. Op Mijn PvdA bleek dat ik als webmaster en voorzitter ben uitgeschreven. Ik ben nu lid van de afdeling Weststellingwerf en dat verhoudt zich niet tot het voorzitterschap van de afdeling Steenwijkerland. Op mijn verzoek me tot maart alsnog als webmaster te registreren kreeg ik het volgende antwoord: “Op dit moment sta je niet als webmaster voor een site geregistreerd. De beste oplossing lijkt jou als webmaster voor zowel de site van Weststellingwerf als die van Steenwijkerland aan te melden, anders lukt het niet binnen ons (nieuwe) systeem.” In Spanje (of misschien wel in Catalonië) zouden ze zeggen: “La burocracia es un rollo”. Ofwel zoiets als de bureaucratie is ergerlijk.

De afgelopen twee maanden was ik door mijn verhuizing nogal afwezig in Steenwijkerland. Ik kijk dan ook met bewondering naar de dubbelrol van fractieleden en bestuursleden, die zich met al hun energie richten op de verkiezingen van maart. Het is alle hens aan dek. Het blijft vreemd, want gezien onze vertegenwoordiging in de gemeenteraad durf ik wel te stellen dat we met de Christen Unie voor een goede vertegenwoordiging van onze achterbannen in de gemeenteraad hebben gezorgd. Als dit zich zou vertalen in raadszetels zou je mogen rekenen op 8 zetels. Maar omdat we vaak ook dankzij onze landelijke vertegenwoordiging goede scores konden neerzetten is het nu ook de vraag wat de invloed is van onze landelijke vertegenwoordiging.
Henk Nijboer liet op onze bijeenkomst al zien dat er veel energie en bevlogenheid uit de Tweede Kamerfractie te verwachten is. Maar het duurde en duurde maar voordat er een nieuwe regering aantrad en Asscher zich als oppositieleider kon gaan presenteren. Asscher als oppositieleider? Ja, zo lijkt het wel. Hij is scherp, snedig en doet dit vanuit de waarden van de PvdA. Na de interne strijd, de verkiezingen, twijfelde ik wel even aan Asscher, maar hij onderscheidt zich duidelijk van de andere oppositieleiders. Klaver en Roemer lijken opeens onzichtbaar. Ondanks dat Asscher hen ook wat gunt en samenwerkt om te zorgen dat de ideeën aan de linkerzijde weer beter zichtbaar worden.
Asscher lijkt de PvdA weer op de kaart te zetten. Het is nu de vraag of dit zich vertaalt in de peilingen. De verfoeide peilingen, want ze suggereren een werkelijkheid, die er helemaal niet is. Het leidt tot een self fulfilling prophecy in plaats dat men zelf nog nadenkt. Men lijkt de peilingen “willoos” te volgen.
De werkelijkheid is in ieder geval dat er voor de PvdA veel werk aan de winkel is. Asscher neemt daarin het voortouw. Onze fractie hoeft niet bang te zijn afgerekend te worden op hun inbreng de afgelopen jaren. Maar we hoeven ook niet te rekenen op enorme bijval. Daarom moeten we het zoveel mogelijk op eigen kracht doen en met elkaar. Wat hebben de zogenaamde lokale partijen gebracht? Ik moet zeggen de fractie van BGL is duidelijk gegroeid en op niveau gekomen. De CPB was echt dramatisch inhoudsloos. Hun inbreng in het college was echt van bedroevend niveau, zo erg zelfs dat ze een wethouder van buiten moesten halen. Een boertje van buiten om je maar als lokaal te kunnen presenteren? Het blijft apart dat zij met dit soort zaken weg kunnen komen, maar nu trap ik ook in de val mij af te zetten tegen anderen, terwijl wij van onze eigen kracht uit moeten gaan. Wij zijn de lokale partij voor de zorg, voor goed werk en goed wonen. Bij ons telt iedereen en willen we de mensen die niet mee kunnen doen een zetje geven om hogerop te komen. Niet one size fits all beleid, maar maatwerk, zodat iedereen kansen krijgt en niet alles zich ophoopt bij de mensen die het toch al goed hebben. De komende maand zullen we ons verkiezingsprogramma vaststellen en in december de lijst. Altijd een spannende periode voor diegenen die zich kandidaat stellen. Er zullen mensen blij zijn en mogelijk ook teleurgesteld, maar we doen het niet voor onszelf, maar voor onze idealen. Dus na alle beslissingen met zijn allen voor een goed resultaat! Want niemand is de partij; de partij zijn we met zijn allen. Voor een goed resultaat in maart 2018. Dan kan ik me met gerust hart en geweten gaan richten op mijn toekomst in de buurgemeente.

Jan Dirkwager, voorzitter