Veiligheidsregio, drugsverkoop en gebruik in de nabijheid van scholen

25 november 2018

Tijdens de politieke markt van 20 november kwam het rapport van de veiligheidsregio ter sprake. Marko Ferwerda heeft namens de PvdA bij de behandeling van dit stuk een aantal zaken aan de kaak gesteld.

Marko gaf onder andere aan dat de buurt Whatsapp groepen voor veiligheid in de buurt meer gefaciliteerd moeten worden in plaats van alleen ondersteund.

Dit was natuurlijk niet het enige punt dat aan de kaak werd gesteld, de verkeersveiligheid in de nabijheid van de voortgezet onderwijsinstellingen in Steenwijk laat te wensen over, het kruispunt Vendelweg-Tulpstraat en Meppelerweg-Oostwijkstraat worden als onveilig ervaren, hier zouden wij graag een oplossing voor zien.

Er zijn bij onze fractie ook meerdere signalen binnen gekomen dat er zorgen zijn over het gebruik van drugs onder de jongeren in Steenwijkerland, en dan met name de verkrijgbaarheid hiervan is zorgelijk. In de nabijheid van scholen schijnt men makkelijk aan drugs te kunnen komen, wij zouden dan ook graag actie zien van het college om het gebruik van drugs, maar ook alcohol te ontmoedigen en de illegale handel in drugs tegen te gaan, vooral om en nabij scholen.

De PvdA maakt zich hier grote zorgen over.

Het college heeft aangegeven lik-op-stuk beleid te hanteren en raad aan om iedereen die informatie hierover heeft zich te melden bij de politie. Hierdoor kunnen er prioriteiten gesteld worden zodat zij zich kunnen focussen op de plaatsen waar de (illegale) handel en gebruik zich voor doet.