Begrotingsvergadering

Door Steven Bunt op 13 november 2018

Bijdrage begrotingsbespreking 13-11-2018 Partij van de Arbeid

Voorzitter, leden van de raad, andere toehoorders,

U zult niet verbaasd zijn dat de Partij van de Arbeid positief is over de programmabegroting zoals die nu voorligt. Wat ons betreft is een mooi en helder voorstel, waarin de afspraken uit het coalitieakkoord uitgewerkt zijn naar heldere ambities met concrete resultaten erbij. We complimenteren het college daarmee. We hebben een aantal aandachtspunten.

Tijdens de bespreking van de PPN hebben we het ook aangegeven, en u kunt het dagelijks in de krant lezen: ondanks dat het ons economisch goed gaat, profiteert niet iedereen daarvan; sterker nog: de verschillen tussen de mensen met een hoge en mensen met een lage sociaaleconomische status worden groter. Voor de opgaven in Steenwijkerland betekent dat: hoe zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen? Onlangs hebben we het armoede- en minimabeleid vastgesteld. Een goed beleidsstuk waarin maatregelen zijn opgenomen om de gevolgen van de ongelijk verdeelde welvaart in onze lokale samenleving tegen te gaan. We hebben daarbij hoge verwachtingen van de Omgekeerde Toets: maatwerk leveren voor mensen in plaats van regels en systemen voorop te stellen. Dit moet ertoe leiden dat mensen beter, tijdiger en meer op maat worden geholpen in hun zorg- of ondersteuningsbehoefte. Van een mooi stuk op papier moet het nu ook werkelijkheid gaan worden. Wij willen zien dat de inwoner, als het gaat over het sociaal domein, ook echt op 1 staat! Het zal u niet verbazen: voor de Partij van de Arbeid is werk een belangrijke motor voor het kunnen meedoen in onze samenleving. U mag daarbij werk breed opvatten: een zinvolle invulling van werk waarin iedereen zijn of haar behoeften kan vervullen. We ondersteunen de ambitie van dit college om onze lokale arbeidsmarkt te versterken. We zien daarbij ook expliciet kansen voor inwoners die zoeken naar werk maar daar nog niet in geslaagd zijn. We zien kansen voor onze jongeren voor meer stages op mbo- en hbo-niveau in de eigen regio, en voor ‘beschut werk’-plekken.

Ook wil dit college in gaan zetten op positieve gezondheid en preventie van gezondheidsproblemen onder onze inwoners. Een van de specifieke problemen in Steenwijkerland is wat ons betreft het alcohol- en drugsgebruik onder jongeren in onze gemeente. In de gesprekken die wij gevoerd hebben met jongeren blijkt dat zij ervaren dat het in Steenwijkerland makkelijk is om illegaal aan deze middelen te komen, en dat dat ook op grote schaal gebeurt. Ook blijkt dat dit gebruik plaatsvindt op en vlakbij de plekken waar zij wonen en naar school gaan. Wij maken ons daar zorgen over. Wij roepen de portefeuillehouder op om op korte termijn aandacht te geven aan deze problematiek door in gesprek te gaan met de scholen en de politie om in 2019 te komen met een lokaal preventieplan om alcohol- en drugsgebruik onder jongeren te voorkomen, waarin concrete maatregelen zijn opgenomen ten aanzien van voorlichting over middelengebruik, en controle en handhaving op plekken waar illegale (weder)verkoop van alcohol en drugs plaatsvinden. Wij vragen de portefeuillehouder op dit punt om een toezegging.

De toename van de kosten van de jeugdzorg, als gevolg van de indicering van zwaardere zorg baart ons zorgen. Allereerst gaan die vooral uit naar de jongeren die deze zorg nodig hebben. Wat ons betreft zullen we naast het leveren van goede jeugdzorg, nog meer moeten gaan inzetten op preventie van deze problemen. De samenwerking met de POH bij de huisarts is een stap in de goede richting. Richt uw pijlen daarbij niet alleen op de jeugdigen zelf, maar ook op de gezinnen en de sociale omstandigheden waarin zij leven.

Naast onze zorgen omtrent de jongeren zelf hebben is er ook zorg over de kosten voor onze gemeente als het gaat om de jeugdzorg. Heeft u er voldoende grip op? We zien nog steeds een stijgende lijn in de uitgaven voor de jeugdzorg, en het lijkt verder te stijgen: dat heeft grote invloed op onze begroting. Wij roepen u op om zodra de analyse over ontwikkelingen in de jeugdzorg in 2019 klaar is, met een helder financieel onderbouwd plan te komen hoe we hier in de toekomst als gemeente mee omgaan.

Voorts heeft de gemeente nog een andere verantwoordelijkheid: te weten om haar openbare ruimte en gebouwen toegankelijk te maken en te houden voor inwoners met een beperking. Het gaat daarbij niet alleen om mensen met een fysieke beperking, maar ook om mensen met een verstandelijke beperking, of mensen die anderszins moeite hebben met toegankelijkheid: fysiek danwel digitaal. Onder andere onze binnensteden zijn nog niet toegankelijk genoeg voor iedereen. U wilt daarmee in 2020 aan de slag gaan, wat de Partij van de Arbeid betreft zou dat sneller moeten, en zou dat komend jaar al kunnen. Wij dienen daarom een motie in om hiermee voortvarend aan de slag te gaan.

MOTIE TOEGANKELIJKHEID

Voorzitter, iedereen doet mee wat de Partij van de Arbeid betreft. Dat geldt ook voor onze ouderen. U zet in op een strategische agenda ‘Ouder worden in Steenwijkerland’. Een goed initiatief, temeer omdat we als gemeente niet voor onze inwoners moeten bedenken wat er nodig is. Het is vooral belangrijk hierin als gemeente lef te tonen: een diverse agenda te ontwikkelen, en met lef te experimenteren met, bijvoorbeeld, nieuwe woonvormen. Onze oproep is om dit proces met open vizier tegemoet te treden en samen op te trekken met diverse inwoners, de ouderen van nu en die van de toekomst, en maatschappelijke organisaties. Wat ons betreft zou dit een vergelijkbaar proces aan de G1000 over energie kunnen zijn.

Er zijn ook zorgen over de bestaande voorzieningen voor onze ouderen. Op dit moment dreigen twee beweeg- of gymnastiekgroepen voor ouderen in Kuinre en Blankenham niet meer financieel de broek op te kunnen houden. Het gaat om in totaal 30 ouderen die al een eigen bijdrage van 12,50 per keer betalen om te kunnen bewegen in een groep. Belangrijk, want het is gezond en een moment voor ontmoeting met anderen. Zij hebben een tekort van 1300 euro, zo hebben wij begrepen. Het kan toch niet zo zijn dat dergelijke groepen geen bestaansrecht meer hebben vanwege een dergelijk bedrag? Gaat hier iets mis omdat deze mensen niet goed worden ondersteund om aanspraak te kunnen maken op de juiste potjes? Of hebben we hier daadwerkelijk geen geld voor over als gemeente? We doen een oproep aan de portefeuillehouder om hier iets aan te doen.

Voorzitter, dan een punt over wonen in onze gemeente. We zijn verheugd dat Woonconcept voor de komende vijf jaar ontheffing heeft gekregen om in Steenwijkerland te mogen investeren. Een mooi resultaat, aangezien deze goedkeuring van het Ministerie niet vanzelfsprekend is. Hierdoor kunnen nieuwbouwprojecten als de Bloembuurt doorgang vinden en kunnen overige nieuwbouwprojecten zoals Betap/Crilux en Bergstein opgestart worden door Woonconcept. De realisatie van deze projecten is belangrijk voor het op peil houden van het aantal sociale huurwoningen, zoals is afgesproken in de prestatieafspraken tussen Gemeente en woningcorporaties. Dit betekent voor de Gemeente Steenwijkerland een verantwoordelijkheid om te zorgen dat de planvorming in de komende vijf jaar ook klaar moet zijn, wij roepen u op om hierin, met de corporaties voortvarend aan de slag te gaan.Daarnaast willen we u ook oproepen om ook oog te hebben voor voldoende sociale huurwoningen in de andere, bijvoorbeeld Zuidelijke kernen van onze gemeente dan die nu worden genoemd. Wij zullen dit nadrukkelijk gaan volgen.

Iedereen doet mee in onze gemeente. In Nederland wonen er kinderen die in ons land geworteld zijn maar geen verblijfsvergunning hebben. Dat wil zeggen dat zij Nederlander zijn en zich ook zo voelen. Deze kinderen wegsturen naar een land waar zij zich niet of nauwelijks mee verbonden voelen is onmenselijk en toch gebeurt het in ons land. Dat zou in de toekomst ook in onze gemeente kunnen gebeuren. De Partij van de Arbeid is van mening dat wij ons als gemeenteraad op voorhand zouden moeten uitspreken over de onwenselijkheid van dit beleid. Een dergelijke uitzetting raakt de lokale samenleving en onze inwoners. We zouden als gemeente aan onze inwoners moeten laten zien voor welke waarden wij staan, maar willen de regering ook oproepen om te voorkomen dat in de toekomst opnieuw dergelijke problemen ontstaan. Daarom dienen wij een motie in.

MOTIE KINDERPARDON

Iedereen doet mee in onze gemeente. We zijn blij om te zien dat u in 2020 van Steenwijkerland een regenbooggemeente wilt maken. Weet u, in onze gemeente is het lange tijd stil geweest als het gaat over inwoners met een ander geloof, een andere levensovertuiging, een andere seksuele geaardheid of in welk op zicht zij dan ook ‘anders zijn dan de rest’. Maar er niet over praten wil niet zeggen dat er geen problemen zijn. ‘Homo’ is nog steeds het meest gebruikte scheldwoord op scholen, wat denkt u dat dat betekent voor onze jongeren die ontdekt hebben dat zij op hetzelfde geslacht vallen? Wij willen dat iedereen zich welkom voelt in onze gemeente, juichen het toe dat u in 2020 de regenbooggemeente wilt realiseren, maar vragen u om vanaf vandaag alvast te laten zien dat iedereen in Steenwijkerland welkom is en daarom meer nadrukkelijk dan nu in uw uitingen te laten zien dat u hier vierkant achterstaat.

Voorzitter, tot slot:

Voor ons ligt een ambitieus programma met bijbehorende begroting. We zien de grote schommelingen in de financiële stromen vanuit de samenwerkingsverbanden en de rijksoverheid waar onze gemeente steeds op moet anticiperen. De Partij van de Arbeid denkt dat we met dit programma en bijbehorende begroting de ambitie tonen om van Steenwijkerland een nog sterkere, meer sociale en meer duurzame gemeente te maken. De inwoner op 1 is – zoals u dat noemt – de saté-prikker door de programma’s van dit college. Hulde daarvoor, en wij zullen kritisch volgen hoe u dat waar gaat maken.

Steven Bunt

Ik ben getrouwd met Frank en we hebben 2 kinderen met Gabriëlla en Marianne. We wonen in Giethoorn. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut en socioloog, gepromoveerd op sociale kwetsbaarheid van ouderen, en werk als docent-onderzoeker aan de Hanzehogeschool.

Meer over Steven Bunt