Sport

Sport is passie en nog heel veel meer. Elke week weer staan vele vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport in onze gemeente mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage voor het vitaal en krachtig houden van onze lokale samenleving.

Wie sport en lid is van de sportclub, is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk dan iemand die geen lid is van een sportvereniging. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen dus en zien sport als een publieke voorziening.

Jong geleerd is oud gedaan. Dat geldt zeker voor het sporten. Elke basisschool moet daarom een vakleerkracht bewegingsonderwijs hebben en elke leerling moet minimaal twee uur per week kunnen gymmen. We leggen hiermee niet alleen de basis voor goed beweegonderwijs, maar verminderen ook de druk op leraren in het onderwijs.
De goede sportvoorzieningen in onze gemeente willen we minimaal op het huidige niveau handhaven.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode:

• Vanuit het lokale sportakkoord willen we een website opzetten waarbij we individuen en verenigingen ondersteunen, stimuleren en adviseren over bijvoorbeeld fondsenwerving, duurzaamheid en verzekeringen en kennis delen en (nog) meer samenwerken.
  • We willen het programma “Sjors sportief” en “Sjors cultuur” continueren, inclusief aandacht voor het jeugdsportfonds, het zwemfonds en het jeugdfonds cultuur.
  • We willen voldoende en kwalitatief goede faciliteiten voor het beoefenen van sport in teamverband en in verenigingsverband.
  • De sportcomplexen moeten goed onderhouden zijn.
  • Een deel van de sportbeoefening, zoals joggen, wandelen en fietsen, vindt plaats in de publieke ruimte. Wij stimuleren het gezamenlijk gebruik van voorzieningen en parken. Bij de inrichting van de publieke ruimte houden wij hier rekening mee. Wijk- en buurtverenigingen stimuleren we hierbij initiatief te nemen.
  • Er moeten in elke woonwijk voldoende speelplekken, speeltuinen en beweegtuinen aanwezig zijn. Sport en bewegen begint al op vroege leeftijd.
  • Wij willen ondersteuning bieden voor besturen om verenigingen overeind te houden.
  • Elk kind moet leren zwemmen, juist in Steenwijkerland. Als dit niet door de ouders kan worden bekostigd, dan kan dit via het zwemfonds, zodat alle kinderen van 5 t/m 17 jaar een A en B zwemdiploma halen.
  • Wij ondersteunen ondernemende besturen van sportverenigingen actief in het vinden en begeleiden van vrijwilligers, het scouten van talenten en het samenwerken met andere verenigingen en het Jeugdsportfonds.