Economie

Juist tijdens een crisis besef je wat er echt toe doet. We ondervinden wie onmisbaar werk doet, denken na over de toekomst en ervaren dat we samen sterker staan. Want als iets duidelijk is geworden in de coronacrisis, is het wel het belang van de publieke zaak. Geen veerkrachtige samenleving zonder sterke overheid; juist lokaal!

Samenwerken is daarvoor essentieel. Alleen door samen te werken met ondernemers, onderwijsinstellingen, het UWV en de sociale partners kunnen we voorkomen dat mensen te lang langs de kant staan, en dat mensen die al langer in de bijstand zitten nog verder en blijvend uit beeld raken. Maar daarmee zijn we er nog niet. Door de samenwerking met lokale ondernemers te zoeken, blijven we als gemeente aantrekkelijk voor onze eigen bewoners en bezoekers.

Leegstand in de binnenstad en het centrum, bijvoorbeeld in Steenwijk en Oldemarkt, was al voor corona een probleem, maar is door de economische crisis wel in een stroomversnelling gekomen. Door de opkomst van het online shoppen is het winkelaanbod bovendien blijvend veranderd: de detailhandel krimpt en de horeca groeit, maar hoe de horeca uit de crisis komt, is nog onzeker. Het bestrijden van de leegstand en haar negatieve gevolgen is daarom erg belangrijk. Leegstand leidt al snel tot verloedering en een desolate aanblik. Tegelijkertijd biedt het mogelijkheden voor alternatieve oplossingen, die de binnenstad en het centrum aantrekkelijker maken. Denk daarbij aan combinaties van wonen en werken, en andere vernieuwende concepten.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode:

Aantrekkelijk vestigingsklimaat

• We willen een gunstig vestigingsklimaat om daarmee de werkgelegenheid te stimuleren.
  • Wij meewerken aan de uitbreiding van bedrijfsterreinen, voornamelijk bij Steenwijk en Vollenhove.
  • Werkgevers laten we zien wat ze voor hun medewerkers kunnen betekenen in het kader van zaken als laaggeletterdheid, schulden- en armoedeproblematiek, begeleiden naar ander werk en waar ze daarvoor terecht kunnen.
  • De gemeente gaat werkgevers beter ondersteunen bij het arbeidsfit houden van hun medewerkers.

Leegstand binnensteden

• De straten, die buiten het kernwinkelgebied vallen, transformeren we naar woonstraten. Waar nodig passen we de bestemmingen van panden daarvoor aan.
  • Samen met vastgoedeigenaren kijken we naar een herbestemming van leegstaande panden en waar mogelijk gebruiken we de leegstandsverordening om de transformatie tot woningen aan te jagen.
  • We stimuleren de ontwikkeling van kleinschalige woon- en werkruimtes, creatieve broedplaatsen ten behoeve van nieuwe werkgelegenheid (‘start ups’) op plekken waar bestaande winkels wegvallen
  • We stimuleren het fietsgebruik bij de winkels met goede en voldoende fietsenstallingen.

Toerisme en recreatie

• Wij werken actief mee aan unieke kansen die onze mooie gemeente nog beter op de kaart zetten.
  • Om de juiste balans te vinden en te behouden tussen het dagelijks leven en toerisme zijn wij actief in gesprek met inwoners en de diverse belangenorganisaties van onze toeristische kernen.
  • Wij dragen de toeristische sector in onze gemeente een warm hart toe. In de balans tussen toerisme, natuur en leefbaarheid staan de belangen van de natuurwaarden in onze gemeente en de belangen van de inwoners voor de PvdA voorop.